partner nieuws

Vier sites waar bedrijven op willen staan

bouwbreed 445

Natuurlijk weet je dat het essentieel is dat je bedrijf online wordt gevonden. Maar waar begin je en wat is belangrijk? DTG geeft hier enkele praktische tips.

Vier sites waar bedrijven op willen staan

Mond-tot-mondreclame is nog steeds een effectieve manier om nieuwe klanten binnen te halen maar steeds meer mensen oriënteren zich online. Hoe prachtig de website van jouw bedrijf ook is, je moet natuurlijk eerst worden gevonden en dat gaat niet vanzelf.

Waar begin je om online vindbaarheid te bereiken? Uiteraard is een goede website zeker belangrijk maar dit is in veel gevallen slechts het begin.
Via de social media-kanalen trek je natuurlijk ook klanten naar de website.  Verder is het nuttig om linkjes van jouw website te verspreiden (linkbuilding) over het internet. Reageer op social media bijvoorbeeld niet alleen met ‘Bedankt voor uw reactie’ maar voeg daar een linkje aan toe waar klanten meer informatie kunnen vinden op de website. Let op: dit moet wel passen bij jouw reactie anders wordt het spam.

Compleet bedrijfsprofiel

Er bestaan verder talloze platforms (bedrijvensites) waarop je een gratis profiel kunt aanmaken met alle bedrijfsgegevens om zo de vindbaarheid te vergroten. Onjuiste of incomplete gegevens op zo’n profiel kost klanten omdat ze je niet kunnen vinden of een verkeerde eerste indruk van je hebben.
Kies heel kritisch op welke platforms je gaat staan en houd die bij. Zorg er in ieder geval voor dat de bedrijfsgegevens volledig en actueel zijn en op alle platforms hetzelfde want dan koppelt Google daar betrouwbaarheid aan.

Vijf nuttige platforms

Vaak plaatsen bedrijven hun gegevens wel op de typisch branchegerelateerde platforms maar denk ook eens aan deze vier/vijf algemene, goedwerkende platforms:

  1. Google+ bedrijfspagina’s

Google+ is de plek voor alle praktische bedrijfsinformatie, maar ook voor foto’s en video’s. Klanten kunnen reviews plaatsen waardoor je ranking op Google verbetert, ongeacht of de reviews positief of negatief zijn.

Waarom Google+? Met 300 miljoen actieve gebruikers is Google+ een van de grootste sociale netwerken. In Nederland maken 3,6 mensen gebruik van Google+, waarvan 1,2 miljoen dagelijks.
Waarschijnlijk heb je het zelf weleens gezien bij een lokale zoekopdracht op Google: de resultaten bovenaan staan gepresenteerd met een kaart ernaast. De bedrijven die in deze lokale resultaten worden weergegeven, hebben een Google+-pagina. Van deze zoekopdrachten resulteert ruim 60 procent ook daadwerkelijk in een aankoop, van mobiele zoekopdrachten is dat zelfs bijna 80 procent. Het is dus zeker de moeite waard om tijd en energie te steken in een volledig en up-to-date Google+-profiel.

  1. Tupalo

Op deze website wordt professionele content gecombineerd met bijdragen van een actieve community. Bezoekers vertellen over hun ervaringen en kunnen bedrijven ‘liken’ of opslaan. Een soort online sociale Gouden Gids. Tupalo is gekoppeld aan Twitter, zo kunnen mensen in de community zien waar hun vrienden graag komen.

  1. Foursquare

Zet jouw bedrijf op de kaart met Foursquare. Gebruikers, klanten en hun vrienden vergroten gratis de naamsbekendheid door in te checken bij jouw locatie. Via social media vertellen ze hun netwerk waar ze op dat moment zijn. Het is mogelijk om kortingsacties aan check-ins te verbinden in jouw account.

  1. Detelefoongids.nl

Telefoongids.nl wordt tegenwoordig soms gezien als ouderwets maar het is een website die echt sterk bijdraagt aan de vindbaarheid. Zorg dat je erin staat. Deze website wordt maandelijks meer dan 45 miljoen keer gevonden via lokale zoekopdrachten in Google.

En een afsluitende tip: Zoek zelf eens naar jouw eigen bedrijf op internet. Liefst via computer, IPad of mobiel die je normaal niet gebruikt anders beïnvloedt jouw oude zoekgedrag de vindbaarheid. Wat kom je tegen en wat moet anders? Vaak zorgen kleine aanpassingen al voor grote resultaten.

Verbeter je online vindbaarheid

Wat gebeurt er als ze online zoeken naar die van jouw onderneming? Komt jouw bedrijf dan goed in beeld? Profiteer nu van nog meer tips die zorgen dat je online spotlight helderder schijnt dan die van je concurrent en vraag gratis aan: Verbeter je online vindbaarheid.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels