nieuws

Intelligence hub Galleo stimuleert ontwikkeling en innovatie in de bouw

bouwbreed 693

Intelligence hub Galleo stimuleert ontwikkeling en innovatie in de bouw

Iedereen zou relevante projectdata over alle bouwprojecten op de wereld moeten kunnen terugvinden. Dat is de ambitieuze insteek van Galleo, de ‘intelligence hub’ voor de bouw. Je kunt zelfs aanbestedingsdocumenten tender ready uitdraaien. Wie meedoet moet wel bereid zijn projectgegevens met anderen te delen.

Jaarlijks worden over de hele wereld duizenden bouwprojecten opgeleverd. Als ze klaar zijn kun je naar het gebouw, stadion of brug gaan kijken, maar zie je niets meer van de manier waarop het tot stand is gekomen. Terwijl daar juist de waardevolle lessen liggen. Het internetplatform Galleo wil het verhaal achter de mooie plaatjes doorgeven. “Wie op ons platform inlogt, komt uit bij een intelligente tweede laag waar je gegevens en ‘lessons learned’ kunt opslaan”, vertelt constructeur Kars Haarhuis, medeoprichter van start-up Galleo. “Daar heeft de volgende bezoeker profijt van.”

Waar kwam het idee voor dit platform vandaan?
“Galleo is ontstaan uit onze passie om meer kennis te delen en om de bouw transparanter en beter te maken. Zelf heb ik als glasconstructeur te maken met zeer gedreven bedrijven die samen voor maximale kwaliteit gaan. Waarom zie je dat nauwelijks terug in de ‘normale’ bouw, dacht ik. Waarom valt men altijd terug in het traditionele spelletje? Dat is zó jammer. Het viel me ook op dat mensen vaak bij mij uitkomen als ze een glasconstructeur nodig hebben. Zou het niet handig zijn om een platform te hebben waarop je kunt zien dat er veel meer constructeurs met deze expertise zijn?”

Wat schiet jij daar mee op?
“Ons credo is: ‘gedeelde kennis is dubbele kracht’. Die uitspraak komt van onze ‘geestelijk vader’ Gerard Doos. Anders gezegd: je kunt pas kennis vermenigvuldigen als je kennis kunt delen. Ik geloof er heilig in kennisdelen nog mooiere projecten oplevert. Het komt mede doordat je op die manier mensen leert kennen die dezelfde passie hebben als jij. Aan mensen voor wie prijs het eerste selectiecriterium is, heb je niet zoveel.”

Hoe werkt het platform precies?
“Een voorbeeld: als je zoals ik interesse hebt voor glasprojecten, kun je dat invoeren als voorkeur. Dan blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste glasprojecten die er bij komen. Dat kan dus iedere gebruiker doen – een Nederlands bedrijf kan via ons seismisch advies zoeken. In feite geeft Galleo het ouderwetse bouwbord een digitaal plekje. Op ons platform kun je alle partners bij een bouwproject terugvinden. Als bedrijf heb je verder op Galleo meteen je eigen klassiekers in beeld.”

Global Access to Local Experts

Kars Haarhuis (1986) studeerde Bouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven en studeerde cum laude af in Constructief Ontwerpen. Hij is sinds 2010 in dienst bij ABT als constructeur. Hij is gespecialiseerd in glasconstructies.

Galleo is in 2016 opgericht. De naam komt voort uit de bedrijfsslogan: Global Access to Local Experts. Bedrijven uit de bouwsector kunnen hun projecten uploaden op het platform. Voorafgaand aan de lancering van Galleo hebben 25 voor de bouw aansprekende partijen hun vertrouwen in het concept toegezegd. Dat aantal neemt inmiddels snel toe.

Galleo is in de basis gratis. Wie extra features wil, betaalt een maandelijks bedrag. Dat biedt onder meer de mogelijkheid om een link te leggen naar de eigen bedrijfswebsite. Data en foto’s die op Galleo worden gezet, verschijnen automatisch ook op de bedrijfspagina. Een ander feature is het automatisch uitdraaien van referentiebladen. Met één druk op de knop zijn alle aanbestedingsgegevens uit te draaien, met eigen bedrijfslogo.

‘Kennis delen’ suggereert meer. Maar wie gaat nou al zijn gegevens online zetten? Dan geef je je concurrentievermogen gratis weg.
“Terechte vraag, er zijn bedrijven die dat letterlijk als reden aanvoeren om niet mee te doen. Maar je hoeft niet alles te delen. Je kunt er als gebruiker ook voor kiezen sommige gegevens op ‘publiek’ te zetten en andere onder het tabblad ‘company only’. Dan wordt de informatie alleen met je collega’s gedeeld.”

Wordt het dan geen goed nieuws show?
“Hoeft helemaal niet. We bieden ook ruimte om tenders die je niet hebt gewonnen op het platform te zetten. Zo krijg je iets te zien van wat leeft op de achtergrond bij bedrijven. Je krijgt ook direct een beeld van wat een bedrijf eerder heeft gerealiseerd en wat de gelijkenissen zijn. Om terug te komen op het kennisdelen: kennis is vaak gebonden aan personen. We gaan een expertisedatabase inbouwen waarbij projecten gekoppeld zijn aan personen. Je ziet via de site vervolgens wat die persoon nog meer heeft gedaan.”

Wordt het dan niet een soort sollicitatiesite?
“Nee, het gaat om vinden van de beste mensen voor een project. Er zitten grote bedrijven op, maar kleine, innovatieve nieuwkomers kunnen er ook gratis op. Daardoor ontstaan nieuwe kruisverbanden. Architecten kunnen op Galleo zoeken welke bouwer een complex ontwerp zou kunnen uitvoeren. Dat zijn vaak juist kleine partijen die opereren vanuit een nichemarkt.”

Je leert ook van mislukkingen, maar die zet natuurlijk niemand op een online platform. Is dat niet de achilleshiel?
“Nou, van wat goed is gegaan kun je ook veel leren. Als je kunt nalezen dat een duurzaamheidsambitie voor 95 procent is geslaagd, geeft dat wel een beeld of men geprobeerd heeft de afspraken na te komen. Een achilleshiel is eerder het feit dat de bouw nog steeds door de aanbestedingsregels wordt gestuurd. Opdrachtgevers zouden bedrijven graag selecteren op basis van kwaliteit. Daar zou iets aan moeten veranderen. Vraag en aanbod zou op een transparanter wijze, gebaseerd op data, bij elkaar moeten komen. Dat kan wat ons betreft in de toekomst op Galleo ook met onderlinge beoordelingen. Uiteindelijk draait het om kwaliteit.”

Hoe groot gaat dit worden?
“In potentie heel groot. We kunnen de aanvragen op dit moment niet behappen dus dat is positief.”

Reageer op dit artikel