nieuws

maaiveld | Bedompt plastic huisje confronteert Bouwbeursbezoeker met beroerd binnenklimaat

bouwbreed 1096

maaiveld | Bedompt plastic huisje confronteert Bouwbeursbezoeker met beroerd binnenklimaat

In piekkleine perspex huisjes verspreid over de Bouwbeurs zitten werkstudenten zich hele dagen te vervelen en te somberen. Claudia van Veenendaal over de opvallende guerilla-actie van Velux.

Wat een deprimerend gezicht.
“Het is een vervolg van onze campagne over the Indoor Generation.”

Daar zijn mensen vast niet van gediend
“Het Youtube-filmpje waarmee we halverwege vorig jaar de campagne lanceerden ging viral en was na een paar dagen al 40 miljoen keer bekeken. Niet slecht toch?”

Maar wat is de boodschap?
“Dat de mens niet gebouwd is om binnen te zitten. Ons lichaam is geëvolueerd om buiten te zijn en te bewegen. We hebben altijd gejaagd en moesten onze omgeving afstruinen naar eetbare planten, of die zelf verbouwen. 

Velux pleit voor terugkeer van de jacht?
 “Natuurlijk niet. Maar we maken de mensen bewust hoe hun leefomstandigheden sinds de industriele revolutie veranderd zijn. De generatie die nu opgroeit brengt 90% van de tijd binnenshuis door. Zelfs bewegen doen we binnen in de sportschool.”

Lekker beschermd tegen weer en wind.
“Maar vaak in een heel beroerd binnenklimaat en met veel te weinig daglicht. In kinderkamers is de situatie nog het ergst. Kinderen slapen daar niet alleen, maar spelen er ook, maken er hun huiswerk. Ze brengen er dagelijks uren door.”

Wat kunnen ze daaraan doen?
“Bijvoorbeeld vaker hun (dak)ramen open zetten en beter ventileren.”

Dat weten mensen toch ook wel
“We zijn onze huizen steeds beter gaan isoleren en verwarmen, maar mensen beseffen niet altijd hoe belangrijk daglicht en frisse lucht zijn. In een van onze huisjes zit een student de hele dag de was te doen. Dat brengt enorm veel vocht en fijnstof in huis als je dat niet goed ventileert. Daar kun je allergieën van krijgen. Astma zelfs.”

Vroeger leerden vrouwen dat op de huishoudschool.
“De wereld is veranderd”.

En dus zet je een paar studenten in een plastic huisje
“Het is een vervreemdende maar ook confronterende aanpak. Beursbezoekers blijven vaak verwonderd bij de huisjes staan. Soms komt de boodschap over. Soms lopen ze schouderophalend verder.”

Jullie zetten ze  over de hele wereld neer?
“Het hoofdkantoor in Denemarken heeft er een stuk of tien laten maken. Die kunnen we gebruiken bij beurzen of andere acties.”

Of is het een commentaar op de tinyhouse beweging.
“Zeker niet. Het gaat ons erom dat mensen zich realiseren hoe belangrijk daglicht en luchtkwaliteit zijn. Bewoners van tiny houses zijn vaak heel bewust levende mensen die dat maar al te goed beseffen.”

 

 

Reageer op dit artikel