nieuws

MKB’ers krijgen hoog bezoek uit Tweede Kamer: ‘Ik ben drukker met afzeggen, dan met aannemen’

bouwbreed Premium 1129

MKB’ers krijgen hoog bezoek uit Tweede Kamer: ‘Ik ben drukker met afzeggen, dan met aannemen’

Loondoorbetaling bij ziekte, geclusterde aanbestedingen, het personeelstekort. Het zijn zaken waar mkb’ers in de bouw zich grote zorgen over maken. Aannemersfederatie AFNL-NOA nam Tweede Kamerlid Martin Wörsdörfer (VVD) begin deze week mee langs twee ondernemers om de impact van deze ontwikkelingen te laten zien.

Maar liefst vier werknemers. Zoveel personeelsleden zijn er bij aannemersbedrijf Van der Meer langdurig ziek. “Wat dat betekent? Dat we flink in de dubbele kosten terecht komen, voor werknemers die niets meer doen voor het bedrijf”, vertelt algemeen directeur Leo van der Meer fel tijdens het gesprek met Martin Wörsdörfer en Sharon Gesthuizen, voorzitter van AFNL-NOA.  “Naast twee jaar loondoorbetaling, moeten we ook een transitievergoeding betalen. Zoiets kan wel tien jaar doorgaan.”

Koffie klaar in Benthuizen

Terwijl eigenlijk alle handjes op dit moment nodig zijn bij bouwprojecten, kon Van der Meer maandagochtend tóch een gaatje vinden om de impact van dit soort heikele onderwerpen aan Wörsdörfer en Gesthuizen uit te leggen. Om half tien stipt stond de koffie klaar om de Haagse afgevaardigden die zich door de vrieskou en de files naar Benthuizen hadden geworsteld, te verwelkomen. Eigenlijk zou ook Tweede Kamerlid Steven van Weyenberg (D66) aanschuiven, maar die moest op het laatste moment verstek laten gaan door een pensioenoverleg in de Kamer.

“Natuurlijk maak ik tijd voor jullie”, lacht algemeen directeur Leo van der Meer, nog voordat het gesprek werkelijk van start gaat. “Laatst kwam ik premier Rutte tegen en hij maakte ook tijd voor mij om even op de foto te gaan.”

Sharon Gesthuizen, Leo van der Meer, Martin Wörsdörfer, en Joris van der Meer tijdens het werkbezoek. Foto’s: Kees Stuip

Derde generatie aan het roer

Met aannemersbedrijf Van der Meer, een familiebedrijf dat inmiddels 65 jaar bestaat, gaat het eigenlijk heel goed, is het eerste wat de algemeen directeur vol trots aan de gasten vertelt. Het bedrijf heeft inmiddels al de derde generatie aan het roer, heeft 55 medewerkers in dienst, twee locaties en heeft het hartstikke druk in de gww- en infrasector.

Zelf tijdens de crisis had Van der Meer weinig te klagen. “Alleen in 2010 ging het even minder”, geeft de eigenaar toe. “Dat kwam vooral omdat mijn broer en ik, die toen ook nog aan het hoofd stond, uit elkaar gingen. Dat jaar hadden we een paar ton verlies. Maar dat was eigenlijk alleen dat jaar. Inmiddels gaat het veel beter en zijn mijn zonen ook begonnen in het bedrijf”, zegt hij tevreden, terwijl hij zijn zoon Joris, commercieel directeur en ook aanwezig bij het gesprek, even toeknikt.

Pijnpunt: geclusterde aanbestedingen

Toch zijn er ook zaken waar het mkb-bedrijf in deze ‘gouden tijden’ tegen aanloopt. En niet alleen over de vergoedingen voor de zieke werknemers, er zijn nog meer heikele punten. Een van de grootste pijnpunten, vertelt de algemeen directeur, zijn de steeds vaker voorkomende ‘geclusterde aanbestedingen’. Doordat opdrachtgevers maar een handjevol aannemers mee laten dingen in een aanbesteding, vissen kleine bouwbedrijven, zoals Van der Meer, vaker achter het net.

“We zijn hierdoor een ontwerpbestek in Den Haag kwijtgeraakt”, vertelt commercieel directeur Joris Van der Meer, ernstig. “We hebben dat werk vijftien jaar lang, naar volle tevredenheid gedaan. En dan raak je het opeens kwijt door een loting. Het ging om een klus van zo’n 3,5 miljoen. Dat doet zeer.”

“Is dat echt zo?”, reageert Wörsdörfer vol verontwaardiging tijdens het gesprek. Hij heeft vaker over dit soort problemen gehoord, maar zo’n voorbeeld heeft hij nog nooit gekregen. “Wij zitten hier bovenop. Ergens in mei hebben we weer een debat over aanbestedingen. Ik ga voor die tijd deze kwesties verder uitdiepen. Dan kan ik dit voorbeeld meenemen in het debat”, belooft hij de ondernemers.

‘Verdrietig dat er voor samenwerking een convenant nodig is’

Toch gaat niet alles fout op het gebied van aanbesteden, vervolgt de algemeen directeur. Al jaren is de eigenaar van het bouwbedrijf in overleg met de gemeente Rotterdam en andere marktpartijen, om weer ‘normaal samen te werken’. “We hebben hiervoor het convenant van Rotterdam afgesloten”, vertelt Van der Meer. “Voordat een aanbesteding in de markt wordt gezet, gaan we eerst met de gemeente om tafel zitten en leggen we al de problemen op tafel. Het heeft jaren gekost om weer op een normale manier te kunnen praten.”

Triest, vindt Wörsdörfer dat. “Het is natuurlijk goed dat jullie hiermee bezig zijn, maar het is toch eigenlijk verdrietig dat hiervoor een convenant nodig is. Alleen maar om goed te kunnen samenwerken. Ook dit ga ik meenemen in het volgende aanbestedingsoverleg”, reageert hij.

Ander probleem: personeelstekort

Een ander punt dat de directeuren aankaarten, is het grote personeelstekort in de markt. Dat kan de komende tijd voor nog meer problemen gaan zorgen, vreest het bouwbedrijf. Van der Meer heeft op dit moment 30 flexwerkers in dienst en 55 vaste krachten, maar dat laatste hadden er wel meer mogen zijn, geeft Leo van der Meer toe.

Martin Worsdorfer

Martin Wörsdörfer is sinds 23 maart 2017 is  lid van de Tweede Kamer namens de VVD. Daarnaast is hij woordvoerder van  EZ binnen de VVD-fractie. Hiervoor was hij fractievoorzitter van de VVD in de gemeenteraad van Den Haag en werkte als specialist vennootschapsbelasting bij de Belastingdienst. Wörsdörfer zet zich in voor ondernemers, hij wil vooral versimpeling van regels.

“Gelukkig hebben wij nog aardig wat vaste mensen in dienst, waardoor we redelijk in onze mensen zitten. Maar er zijn andere aannemers geweest die hierdoor onderuit zijn gegaan. Omdat ze in de crisis werk hadden aangenomen en de prijzen zo enorm zijn gestegen door flexwerkers die opeens het dubbele gingen vragen. Zo ken ik een bouwbedrijf dat na honderd jaar zomaar is verdwenen. Voor dat soort bedrijven is het personeelstekort er flink ingeslagen.”

Vooral het gebrek aan vaklieden, is een probleem, vult Joris Van der Meer aan. “We missen een LTS, een ambachtsschool. Er is wel een vmbo, maar dat is zo algemeen.”

‘Drukker met afzeggen dan aannemen’

Ook voor het kleine stukadoorsbedrijf Delstuc uit Monster is het personeelstekort een heikel punt. Het bedrijf dat in de crisis aan de rand van de afgrond heeft gestaan, is er inmiddels weer helemaal bovenop. “Ik ben drukker met klussen afzeggen, dan met aannemen. Ik heb gewoon niet genoeg personeel om alles aan te pakken”, vertelt eigenaar Anton van Delden, tijdens het tweede werkbezoek op die dag. Ter illustratie wijst hij naar alle mallen in zijn werkplaats. “Speciaal voor dit bezoek hebben we het hier opgeruimd, maar normaal is het hier een troep. Dat komt omdat we het zo druk hebben. Toen het hier een paar jaar geleden weer voor het eerst weer vies was, was ik heel blij.”

‘Nu is het afgelopen, dacht ik’

Van Delden glimlacht als hij dit vertelt, want de tijden zijn voor het bedrijf wel eens anders geweest. In de crisis heeft hij meerdere momenten gehad waarvan hij dacht: ‘Nu is het afgelopen’. “Een zzp’er inhuren in die tijd kostte 36 euro, en ik was blij dat ik 38 euro per uur voor de klus kon rekenen. Als je dan ook nog andere kosten meerekent, dan hou je nauwelijks iets over. Bovendien gingen aannemers betalingen flink rekken, waardoor mijn rekening-courant regelmatig tegen het limiet aanzat”, vertelt de directeur in een emotionele opsomming over wat er bij hem de afgelopen jaren allemaal mis is gegaan.

Want niet alleen was de ambachtsman zoals veel kleine bedrijven de dupe tijdens de crisis, ook liep hij tegen de lamp toen hij hulp vroeg aan officiële instanties, zoals zijn eigen bank. “Een medewerker van de Fortis-bank zei dit ziet er goed uit, we gaan je helpen. Toen kwam de overname van Fortis door ABN-Amro en een week later werd mijn pas geblokkeerd, kon ik niets meer doen en bleek ik onder bijzonder beheer te vallen.”

Anton van Delden: “Ik ben het vertrouwen in de banken, overheid en verzekeraars verloren.”

Vertrouwen compleet kwijt

Door hulp van een collega en een klant kwam het uiteindelijk goed, maar inmiddels is Van Delden het vertrouwen in banken, maar ook in verzekeraars en de overheid compleet kwijtgeraakt.  “Er zijn mensen die aan mijn ellende hebben verdiend, en dat vind ik heel wrang.”

Vol ontzetting horen Wörsdörfer en Gesthuizen het verhaal van de stukadoor aan. Even zijn ze stil voordat Wörsdörfer reageert: “Maar waarom heb je ook het vertrouwen in de overheid verloren? Wat hadden ‘wij’ kunnen doen?”

Met een diepe zucht zegt Van Delden: “Ik heb drie keer overdrachtsbelasting moeten betalen voor mijn bedrijfspand, ik heb flinke en onnodige boetes gehad. Ook op mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering ben ik flink gekort. Ik weet dat het juridisch allemaal dichtgetimmerd is, maar toch vind ik het heel wrang dat ik zo behandeld ben.”

Aan de slag

“Ja, het is bizar wat jou allemaal is overkomen”, geeft het Kamerlid toe. Volgens hem zijn dit soort werkbezoeken van groot belang voor de sector, omdat je anders dit soort verhalen niet hoort. “Ik ga zeker met deze punten aan de slag. Ik ga sommige zaken die ik vandaag heb gehoord verder uitdiepen, en bijvoorbeeld meenemen in debatten”, belooft Wörsdörfer na afloop van het bezoek, het stof van de werkplaats van zich af vegend.

Reageer op dit artikel