nieuws

KWS gaat als eerste bouwer rijden met volledig elektrische vrachtwagen

bouwbreed Premium 1086

KWS gaat als eerste bouwer rijden met volledig elektrische vrachtwagen

Rond Schiphol en Amsterdam gaat KWS binnenkort de eerste full-electric vrachtwagen voor de in de bouw inzetten. In afwachting van de officiele toelating mocht de Tesla-achtige truck maandag als eerste over het circulaire viaduct in Dronten.

De trekker-oplegger is uitgerust met een elektrische kraan en in opdracht van KWS en transporteur Vrijbloed ontwikkeld door Wierda Hybrid. De actieradius van de combinatie is naar verwachting zo’n 150 kilometer, maar het precieze bereik moet in de praktijk blijken. Voorafgaand aan de definitieve inzet en goedkeuring reed de elektrische vrachtwagen maandag een paar keer over het circulaire viaduct bij Dronten. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, die de opening verrichtte, stond dat oogluikend toe.

Stiller en schoner

Groot voordeel van de truck voor KWS is dat hij geen fijnstof en CO2 uitstoot. Voor de omgeving is ook prettig dat hij een stuk stiller is. Inzet van de vrachtwagen verbetert draagt dus bij aan de milieudoelstellingen van de opdrachtgevers. De KWS Infra vestiging Amsterdam-Heerhugowaard krijgt de primeur. De truck gaat in de regio bulkgoederen als grond, zand en stenen vervoeren. Als het aan KWS directeur Rolf Mars ligt komen er snel meer volledig elektrische trucks beschikbaar voor andere vestigingen van de aannemer.

De oplegger met elektrische kraan is volledig in Nederland ontworpen en gebouwd in samenwerking met meerdere leveranciers. De vrachtwagen is in Duitsland omgebouwd en bevatte oorspronkelijk een dieselmotor. Wierda Hybrid heeft in opdracht van Vrijbloed en KWS de samenstelling geassembleerd. De ontwikkeling van de gehele elektrische combinatie was een project van anderhalf jaar. Eén van de uitdagingen was de ruimte die de accu’s innemen ten opzichte van een dieseltank en de bijbehorende verdeling van de aslasten. Een reguliere vrachtwagen heeft te weinig ruimte aan het chassis om voldoende accu’s te monteren.

Meer elektrische voertuigen in ontwikkeling

Wierda Hybrid maakte eerder bekend te werken aan een elektrische truckmixer. Die werd getoond op een bedrijfswagenbeurs in Hannover afgelopen najaar. Die heeft een vergelijkbare actieradius van 150 kilometer als de wagen voor KWS en moet ook binnenkort zijn eerste ritjes gaan rijden. Andere opvallend elektrische voertuigen in de bouwwereld zijn de segmentenwagens waarmee BAM bij de bouw van de Rotterdamse baan de tunnelsegmenten naar de boorkop bracht. Deze ‘tunnel-tesla’s konden vanwege problemen met de accu pas bij het boren van de tweede tunnelbuis  in gebruik worden genomen. Inmiddels is het werk klaar. De tunneltesla’s hoefden geen grote afstanden af te leggen, maar moesten wel in een keer een vracht van 120 ton naar de kop van de boormachine brengen.

Reageer op dit artikel