nieuws

Gebouw X, het ultieme symbool van de breedplaatkwestie, kan eindelijk weer open

bouwbreed Premium 1764

Gebouw X, het ultieme symbool van de breedplaatkwestie, kan eindelijk weer open

Na ruim een jaar sluiting gaat gebouw X van hogeschool Windesheim in Zwolle weer open. Op de parkeergarage in Eindhoven na, is het voor 4,5 miljoen euro versterkte pand, het meest dramatische voorbeeld in de breedplaatvloeren kwestie.

In het jaar dat het onderwijsgebouw was gesloten zijn er bijna 8000 bollenankers geplaatst om de onderschil van de vloeren beter te verbinden met de stortlaag bovenop. Daarvoor zijn 8000 bollen van onderaf aangeboord, waarna een draadeind en een kopplaat in het gat gestoken en de bol werd gevuld met krimparme mortel.

Kreeft begon aan die tijdrovende klus nadat een eerdere poging om stalen strips aan te brengen  over de zwakke voegen spaak liep. Bij het boren van de gaten om de strips te verankeren werd steevast wapening aangeboord, waardoor het middel erger zou zijn dan de kwaal.

Over de kosten is het laatste woord nog niet gesproken

Over de kosten van de ingrijpende hersteloperatie van 4,5 miljoen euro is het laatste woord nog niet gezegd. Om geen vertraging op te lopen heeft het bestuur van de hogeschool alle kosten voorgeschoten. Wel heeft het vanaf het begin aannemers Trebbe en Hegeman aansprakelijk gesteld. Die verwezen op hun beurt naar toeleverancier BubbleDeck en constructeur ABT.

Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid wees een andere oorzaak aan voor de instorting in Eindhoven. De OVV ontkent niet het gevaar van onthechting tussen onderschil en stortbeton, maar geeft aan dat de belangrijkste oorzaak van de problemen is het draaien van de vloerplaten met een kwartslag. Daardoor liep de hoofdwapening niet door in de hoofoverspanningsrichting, maar moest voortdurend worden overgenomen door de koppelstaven die te weinig aanhechting hadden.

Vloerplaten niet kwartslag gedraaid

Dat is bij Gebouw X niet aan de orde, liet Windesheim weten op de dag van verschijnen van het OVV-rapport. Op aandringen van constructeur ABT werd een verklaring gepubliceerd die wees op de onthechting langs de naden en het veiligheidsrisico dat daaraan verbonden was. Daarbij baseerde het bouwteam van Windesheim zich op de veiligheidsrichtlijn die het ministerie van Binnenlandse Zaken in oktober vorig jaar uitvaardigde. Begin volgend jaar komt het ministerie met een nadere uitwerking van de richtlijn.

Bij de heropening maandag wordt daar allemaal niet te diep op ingegaan, aldus de voorlichter van de hogeschool. Om het kubusvormige gebouw is een grote rode strik geknoopt, die maandag wordt doorgeknipt. Alsof het gebouw als een cadeau weer wordt teruggegeven aan de Hogeschool en de stad.

 

Reageer op dit artikel