nieuws

Hotels: bouwen op rand van postzegel

bouwbreed 2069

Hotels: bouwen op rand van postzegel

Liggen de zeepjes op hun plek? Een futiele vraag, maar in de hotelbouw komt het aan op details. Terwijl de aannemer nog volop aan het werk is, worden de eerste boekingen al ingeschreven. “Er staat altijd tijdsdruk op, een hotel moet snel open,” weet Boaz de Boer uit ervaring. Hij is hoofd commercie bij Heddes Bouw en Ontwikkeling in Hoorn en heeft voor meerdere hotels de acquisitie, planontwikkeling en technische invulling gedaan.

Van alle bouwprojecten in Nederland heeft naar De Boers schatting drie tot vier procent betrekking op de bouw en renovatie van hotels. Het is een aanzienlijke markt, maar niet iedere aannemer zal er gretig op inschrijven. Een hotel vergt nu eenmaal andere kennis en vaardigheden dan een blok woningen. Bovendien doen opdrachtgevers het liefst zaken met partijen die ervaring hebben in deze specifieke branche.
Heddes Bouw en Ontwikkeling heeft in deze markt een stevige reputatie opgebouwd met enkele in het oog springende projecten. In 2014 renoveerde de Hoornse aannemer het prestigieuze Krasnapolsky Hotel met 282 kamers aan de Dam in Amsterdam, terwijl het hotel gewoon in bedrijf bleef.
Voor Inntel Hotels bouwde Heddes een vestiging in Rotterdam Centrum aan de voet van de Erasmusbrug en een zeer markant hotelcomplex in Zaandam, met gevels waarin 68 gestapelde groene Zaanse huisjes te onderscheiden zijn. Momenteel realiseert Heddes in opdracht van Westergasfabriek Hotel een hotel in het voormalige stadsdeelkantoor op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam. Dit Westerpark Hotel wordt all-electric en een icoon van duurzaamheid.

Twee opdrachtgevers

Een hotel bouwen is ingewikkelder dan een kantoor, een bedrijfshal of een winkel, vertelt De Boer. De aannemer heeft meestal te maken met twee opdrachtgevers: de eigenaar en de exploitant. Die twee partijen hebben elk hun eigen eisenpakket. Vaak is de hotelketen een internationale partij, wat door de afstand en het taalverschil voor complicaties kan zorgen. Daar komt bij dat grote hotels vaak zijn gesitueerd in binnensteden. Van de aannemer wordt een ruime ervaring met bouwen op drukke en moeilijk bereikbare locaties verwacht.
Zo wordt de renovatie van Hotel Krasnapolsky in hartje Amsterdam bij Heddes niet vergeleken met bouwen op de spreekwoordelijke postzegel, maar met bouwen aan de rand van de postzegel. Vrachtauto’s mochten maar kort parkeren, de tijd om bouw- en sloopmaterialen aan en af te voeren was uiterst krap bemeten; veel van dit werk werd ‘s avonds en ‘s nachts gedaan. Omdat de ruimte voor een bouwkeet ontbrak, werd in de binnentuin een tent neergezet voor het bouwpersoneel.
De bouwer moet dus creatief zijn en strak kunnen plannen, maar ook weer zo flexibel zijn om van zijn schema te kunnen afwijken. De Boer herinnert zich dat dat tijdens de renovatie van Krasnapolsky sloopwerk in de kelder moest worden verzet om een congres een paar verdiepingen hoger niet te verstoren. “De hotelgasten mogen natuurlijk weinig of niets merken van de verbouwing.”

Proefkamer met absolute voorrang

Bij ieder hotelproject krijgt de bouw van een proefkamer absolute voorrang. Deze kamer staat qua inrichting en afwerking model voor alle volgende kamers. “Alles heeft zijn vaste plaats, van het bed en de lamp tot het stukje zeep in de badkamer,” aldus De Boer. Alle onderdelen zijn standaard: op iedere deur en op ieder raam zit hetzelfde beslag, in iedere badkamer zijn de tegels en de voegen ertussen identiek. Dankzij deze uniformiteit weten de onderaannemers exact hoe ze te werk moeten gaan en hoeveel tijd één kamer hen gaat kosten.
Is de proefkamer eenmaal gereed en goedgekeurd, dan komt het aan op optimalisering van het proces. De Boer: “We vormen een treintje en de truc is dan voor alle bouwpartijen het juiste ritme en tempo te vinden. Hebben we dat ritme eenmaal te pakken, dan is het alleen nog een kwestie van herhalen: dan worden er gemiddeld twee tot drie kamers per dag opgeleverd.”
Wanneer een hotel eenmaal gereed is en in gebruik genomen, nemen opdrachtgever en aannemer in de meeste gevallen slechts tijdelijk afscheid van elkaar. De huisstijl van een hotel heeft een gemiddelde levensduur van tien jaar, daarna zal de exploitant om gelijke tred te houden met de smaak van het publiek het interieur eens grondig willen opfrissen. Met nieuwe lampen, nieuwe kranen, nieuwe vloerbedekking, nieuwe tegels in de douche en frisse kleuren op het houtwerk. “Eigenlijk begint het verhaal dan van voren af aan. Dat vinden wij natuurlijk prima, want dat betekent weer werk voor ons,” lacht De Boer.



Zomerbouwers

Ondanks de bouwvak wordt er in de zomer volop doorgebouwd. Niet in de laatste plaats door bedrijven die het juist van de zomermaanden moeten hebben. Ze leggen zwembaden aan, bouwen strandtenten, onderhouden campings of verbouwen complete hotels. Wij zoeken ze op: de bedrijven die ervoor zorgen dat de rest van Nederland kan genieten van een onbezorgde vakantie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels