nieuws

Forse kritiek op ‘oren’-verbod graafbak

bouwbreed 12461

Forse kritiek op ‘oren’-verbod graafbak

Gekkenwerk, bedacht door pennenlikkers en belachelijk tijdrovend; het ‘oren’-verbod voor graafmachines levert een storm van kritiek op onder Cobouw-lezers. Ook het Zwarte Corps heeft bedenkingen en vindt dit verbod van de grote bouwers niet goed doordacht: elke bouwmachine met losse hulpstukken is potentieel levensgevaarlijk.

Even snel de graafbak met een heftruck of shovel verplaatsen of ‘ín de oren’ van een andere graafmachine houdt de vaart erin, maar is letterlijk levensgevaarlijk.  Het bericht over het verbod dat vanaf 1 september geldt maakt een stortvloed van reacties los, ook veel sceptische.

In de bak

Vooral op de Cobouw facebook pagina ging het helemaal los nadat vorige week het bericht over de zelfregulering van de sector verscheen. “Ik zie de uitvoerder al op z’n klokje kijken”, “Wordt hele dagen met bakken rijden. Bestel alvast een nieuw setje banden” en  “Weer lekker verzonnen door een stelletje pennenlikkers.”

Het is duidelijk dat veel machinisten niet meteen staan te springen bij de nieuwe norm. Ze vrezen vooral extra tijd kwijt te zijn met het verplaatsen van de bakken. Tegelijk leeft ook wel het besef dat het veiliger moet en kan. “Ik ben tien jaar geleden al overgestapt op verplaatsen in een aanhanger.”

Dodelijke ongelukken

Twee dodelijke ongelukken waren de directe aanleiding voor de nieuwe norm, maar daarnaast zijn er regelmatig bijna ongelukken met wegschietende bakken. Bijvoorbeeld als een losse graafbak met een shovel of heftruck wordt vervoerd. De menselijke factor van even snel en de immer krappe planning zorgen voor extra risico op ongelukken.

Voorzitter René van der Steen van het Zwarte Corps heeft alle argumenten afgelopen maanden wel voorbij horen komen, maar voorziet ook nog heel andere bezwaren dan extra tijd. Het verbod op verplaatsen van graafbakken ‘in de oren’ is een mooi initiatief, maar er zijn nog veel meer bouwmachines met potentieel gevaarlijke hulpstukken. De voorzitter is bang dat de discussie over de uitvoering op de bouwplaats wordt uitgevochten.

IJzer op ijzer = schuifrisico

“Dit verbod gaat alleen over graafmachines, maar elke bouwmachine met losse ijzeren hulpstukken is potentieel gevaarlijk bij vervoer. Denk aan een shovel of laadschop. IJzer op ijzer is per definitie glad ijs en gaat schuiven zodra maar een keer hard op de rem wordt getrapt.”

Van der Steen is bang dat de discussie over de toepassing vooral op de bouwplaats zal worden uitgevochten. Het initiatief komt van de bouwers, maar wordt ook opgelegd aan onderaannemers en loonbedrijven. Daarmee is geen overleg geweest, weet Van der Steen.

Afschuiven van verantwoording

De afdwingbaarheid van het verbod is beperkt is een groot bezwaar van het Zwarte Corps. “Er zit ook een stukje eigen belang in dit verbod, want zo zijn risico’s ingedekt en wordt een stukje verantwoordelijkheid afgeschoven”, schetst hij de keerzijde.

Een uur wordt 5 kwartier

Breder draagvlak had weliswaar nog meer overleg gekost, maar is wel een voorwaarde om betere uitvoering te garanderen. Het liefst zou hij zien dat de norm wordt opgenomen in de Arbo-catalogi.  “Dat is een betere garantie op naleving. Bovendien geldt dan ‘’gelijke monniken, gelijke kappen’ en geldt voor alle partijen de consequentie dat een klus van een uur nu, dan vijf kwartier kost. Dan kan je daar ook rekening mee houden bij de offerte

Alle ondertekenaars van de Governance Code Veiligheid in de bouw (GC), waaronder de zeven grote bouwbedrijven, willen zich per 1 september aan de nieuwe norm houden. Naast BAM en VolkerWessels, gaan ook Heijmans, Strukton, Dura Vermeer, TBI, Unica en Ballast Nedam volgens de richtlijn werken. Bouwend Nederland en BMWT onderschrijven de richtlijn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels