nieuws

Vliegen in een F16 voor een baan in de betonbranche

bouwbreed 2459

Vliegen in een F16 voor een baan in de betonbranche

Autoracen, vliegen in een F16, naar FC Barcelona: niets is te dol om personeel voor betonbranche te werven. De nood bij betonfabrieken is hoog. Personeel is moeilijk te vinden. Voor uitzendbureau De Vakaturebank reden om flink uit te pakken met de lancering van online platform DeVriendenvanBeton.

“Meldt je aan en maak kans op een vlucht in een F16”, is de wervende tekst op de gelikte website. Of “Win een dag racen op het circuit”, “Tickets voor Barça”, “Een dartset voor in de kantine”. Blijkbaar is het lastig om voldoende mensen te vinden voor de sector.

Niet alleen vies en zwaar

“De personeelstekorten in de sector lopen nu inderdaad snel op”, stelt Dick van Dreumel, eigenaar van uitzendbureau De Vakaturebank, gespecialiseerd in de werving van personeel voor de betonindustrie en initiatiefnemer van het nieuwe wervingsplatform. “Er zijn bedrijven die al mensen uit het buitenland aannemen. Om de betonindustrie bij een grotere groep onder de aandacht te brengen, hebben we DeVriendenvanBeton gelanceerd. Ik hoop er ook vakmensen uit andere sectoren mee te aan te trekken. Doel van de website is ook om te laten zien dat het werk niet alleen maar zwaar en vies is. Ik kom vaak bij betonfabrieken en het daar altijd brandschoon. En het materiaal en de machines zijn sowieso te zwaar om te tillen, dus daar kun je je ook niet aan vertillen.”

Lonen stijgen nog niet, reiskostenvergoedingen wel

Van Dreumel ziet dat personeel dat werkzaam is in de betonsector veelal via hun vriendennetwerk een nieuwe baan vindt . “Deze manier van werk zoeken is in een stroomversnelling geraakt omdat nieuwsberichten en vacatures in een razend tempo online worden gezet en gedeeld op social media platformen. Daar willen we met DeVriendenvanBeton op inspelen.”

Daarom ook de lokkertjes in de vorm van voetbalkaartjes en dagjes racen?
“Juist. Zie het als het ouderwetse ‘Breng je vriendje voor een tientje’. We hopen dat ons platform zich als een olievlek verspreidt.”

Met zijn uitzendbureau heeft Van Dreumel zich volledig toegelegd op de betonindustrie. “Het is toch een branche die gebaat is bij flexibele inzet van personeel. En wij zijn veel beter toegerust in werving en selectie dan de bedrijven zelf.”

Aan de aanvragen die hij van betonbedrijven krijgt merkt Van Dreumel dat de nood hoog begint te worden. “Al zie je dat nog niet terug in de hoogte van de lonen. Die liggen nog steeds op een lager niveau dan voor de crisis. De beton cao beweegt nog niet mee met de krapte. Maar we merken het wel aan de reiskostenvergoedingen. Die gaan omhoog. En 60 tot 70 procent van de mensen die via ons bij een bedrijf binnenkomt, gaat er uiteindelijk in vaste dienst.”

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels