nieuws

Kranenbouwer Spierings na nieuw incident: “Menselijke fout uitgesloten”

bouwbreed 14278

Kranenbouwer Spierings na nieuw incident: “Menselijke fout uitgesloten”

Kranenbouwer Koos Spierings tast een dag na het kraanincident in Harderwijk nog in het duister over de oorzaak. Een menselijke fout acht hij uitgesloten. Het is niet de eerste keer dat de torenkraanspecialist dit overkomt. In 2013 brak er ook een giek door in Eindhoven. “Ik zie geen verband. Dat was een ander type.”

“Er is een kraan van jullie geknapt in Harderwijk”, klinkt het maandagmiddag aan de telefoon in Oss bij Spierings, een torenkraanbouwer die torenkranen in de hele wereld levert. Kraanverhuurder Herms brengt de vervelende boodschap. Directeur Koos Spierings schrikt, al zijn er “gelukkig” geen gewonden. Dan komt hij onmiddellijk in actie.

“We zijn direct naar de locatie gegaan om de situatie vast te leggen en te assisteren bij het bergen van de kraan.”

Iets mis met constructie

De bewuste kraan, van het type SK 498, gebouwd in 2008, is inmiddels gedemonteerd. “Vannacht kwam die aan in Oss. We probeerden zo min mogelijk schade te veroorzaken. Dat maakt het herstel van de kraan gemakkelijker. Jazeker, deze gaan we weer gebruiken.”

Blijft de vraag hoe deze torenkraan met een giek van 44 meter lang kon doorbreken? “Ergens is er iets misgegaan met de kraanconstructie.” Wat precies, weet Spierings niet. Nog niet. Hij benadrukt dat elk kraanongeval anders is. Metaalmoeheid misschien? Te vroeg om over te speculeren.

110 van dit soort kranen

“Een menselijke fout kan het in principe niet zijn. Te zware belasting? Dat kan in principe niet, er zit een veiligheidssysteem op de kraan. Wat hij kan tillen? Op de punt 1900 kilo, en maximaal 8 ton. Hoe dichter je bij de werkzaamheden komt, hoe korter de giek, hoe meer je kunt tillen.”

Het is een veel gebruikte kraan, de SK 498, met een toren van 27 meter lang. Er zijn er ongeveer 110 van in omloop. Of ze allemaal draaien, durft Spierings niet te zeggen. De directeur van het kranenbedrijf is bovenal blij dat er niemand gewond is geraakt. “En indien nodig zullen we de gebruikers van soortgelijke type kranen informeren.”

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat er een kraan van Spierings knapt. In oktober 2013 overkwam dat de kranenbouwer ook al met een mobiele vouwkraan in Eindhoven, van een ander type dat wel. Krap drie maanden later bleek dat het een productiefout betrof; een las van een stalen tuistang was te ver doorgelegd.

“Dat moest weggeslepen worden en daarbij is in de tuistang een kerfje ontstaan dat onopgemerkt is gebleven. Vervolgens is daar de lak overheen gegaan en heeft de kraan zeven jaar probleemloos gedraaid”, verklaarde een woordvoerder van Spierings destijds.

Oorzaak blijft raadselachtig

Is er een verband? Niet volgens Spierings. Hij besluit dat er de laatste jaren opvallend weinig gebreken zijn met kranen. “Daarom is het voor ons ook een raadsel wat er nu is gebeurd.”

Het ongeval in Harderwijk vond gisterenmiddag plaats op de bouwplaats van Waterfront Harderwijk. TBI Koopmans bouwt daar 1400 nieuwe woningen aan het water.

Spierings (170 medewerkers) is marktleider op het gebied van mobiele torenkranen. Zeker 800 kranen vonden hun weg in Europa, Azië en Afrika.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels