nieuws

Mammoet gooit oude vuistregels bouwtransport overboord

bouwbreed

Mammoet gooit oude vuistregels bouwtransport overboord

Met nieuwe rekenvoorschriften neemt Mammoet afscheid van de vuistregels waarmee al decennia de veiligheid van bijzondere transporten worden bepaald.

Twee vuistregels dicteren al jarenlang de veiligheid van trailertransporten: de 7 graden regel en de 2 graden regel. De eerste bepaalt dat het zwaartepunt van een lading nooit binnen 7 graden van de kantellijn  mag komen. De tweede regel stelt dat een hydraulische groep van een trailer nog altijd minimaal 2 graden moet kunnen verdraaien om veilig te kunnen werken. Volgens Jurjen de Vries van Mammoet worden die regels wereldwijd gebruikt door transporteurs, maar ook door toezichthouders, verzekeringsexperts en andere betrokkenen. Ze geven snel inzicht of een transportklus verantwoord is of niet.

Zwart-wit beeld

De vuistregels gaan volgens De Vries echter voorbij aan een aantal aspecten die ook van belang zijn voor de stabiliteit van windmolens, stoomketels, transformatoren of andere bijzondere lasten die verplaatst moeten worden. Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met wind, de ondergrond of met de versnelling en tractie van de trailer. Allemaal factoren die van grote invloed zijn op de veiligheid van bijzondere transporten. “Bovendien levert het een zwart-wit beeld op. Dat lijkt wel prettig, je hebt glasheldere criteria om te besluiten of een transport door kan gaan of niet, maar het geeft weinig zicht op dehandelingsruimte die er is.”

 

Daarom hanteert Mammoet sinds kort nieuwe regels voor dynamische stabiliteit. Ze worden weergegeven in een simpele grafiek. Op de horizontale as staat de scheefstand van de bodem in langsrichting van het transport, op de verticale as staat de camber, oftewel de scheefstand in dwarsrichting. Een gesloten zeshoek geeft de envelop aan waarbinnen het transport veilig kan plaatsvinden.  De regels die door Mammoet zelf zijn ontwikkeld hebben inmiddels de zegen van classificeringsorganisatie DNV.  

Eigen sausje overheen

Iedereen die weet hoe een trailer met drie of vier hydraulische groepen werkt, kan de grafiek volgens De Vries gemakkelijk lezen. Binnen Mammoet wordt iedereen er momenteel in geschoold en wordt de kennis actief verspreid. Maar ook toezichthouders voor verzekeraars, opdrachtgevers of lokale autoriteiten zullen er in moeten worden opgeleid. Persoonlijk zou het De Vries niet verbazen als de regels die Mammoet nu wereldwijd invoert langzaam maar zeker de hele branche veroveren en uitgroeien tot de nieuwe vuistregels. “Al zal elk bedrijf er natuurlijk altijd zijn eigen sausje overheen gieten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels