nieuws

‘Oudere balkons kunnen sluipmoordenaars worden’

bouwbreed 93

‘Oudere balkons kunnen sluipmoordenaars worden’

Terwijl stempels als krukken honderden oudere balkonnetjes in Breda overeind houden, en er misschien wel veel meer ‘oudjes’ op instorten staan, hebben constructeurs het stervensdruk. Een interview met Bob Gieskens, directeur van de Nederlandse Vereniging voor Constructeurs (VN Constructeurs). “Plasterk veegt dit probleem te makkelijk van tafel.”

Wat is dat toch met die constructies in Nederland. Eerst begeven de galerijvloeren het, nu weer de balkonnetjes?

“In beide gevallen gaat het over wat oudere gebouwen uit de jaren vijftig, zestig en zeventig, de naoorlogse bouw. Met oudere gebouwen kan nou eenmaal van alles gebeuren. Maar ik ben niet bang dat heel Nederland nu op instorten staat.”

Konden we vroeger niet bouwen?

“We konden vroeger prima bouwen, maar de auto van vandaag is ook anders dan van toen. Gebouwen van toen zijn met de kennis van toen gebouwd. Wij ontwerpen bovendien voor een referentieperiode van gemiddeld 50 jaar. ”

Maar we kunnen dus rustig op ons balkonnetje blijven zitten? De situatie is niet verontrustend?

“Het hangt ervan af wat je daaronder verstaat. Nogmaals, het is niet zo dat morgen de hele wereld op instorten staat, maar net zoals een auto moet je gebouwen gewoon goed onderhouden. Kennelijk gebeurt dat niet. Dat vind ik verontrustend.”

Waarom onderhouden mensen auto’s wel en gebouwen niet?

“De garage herinnert je er jaarlijks aan dat je onderhoud moet plegen, via de apk, maar ook bij een bepaalde kilometerstand. Doe je dat niet, dan merk je de verzekeringsconsequenties direct bij een aanrijding of iets dergelijks.”

Hoeveel balkons staan erop instorten?

“Ik heb het niet over instorten, dat zijn jouw woorden. Cijfers heb ik niet direct paraat. Op korte termijn zouden we wel schattingen kunnen doen. Gebouweigenaren weten dondersgoed hoeveel van dit soort flatgebouwen ze hebben. En corporaties ook.”

In Frankrijk kwam er vorig jaar een balkon naar beneden. Is het balkonprobleem een sluipmoordenaar?

“Als je gebouwen niet op orde houdt, kunnen balkons dat wel worden. Maar dat geldt ook voor installaties; kijk je er niet naar om, dan loop je op een dag tegen problemen aan.”

Martin Bannink, directeur bij Concreet Betonherstel stelde in Cobouw dat veel balkons in de loop der jaren ook zijn verzwaard met tegels en zo. Daar schijnen ze niet op berekend te zijn…

“Dat heb ik ook gelezen. Ongetwijfeld komt dat voor. Het gebruik van gebouwen is in de loop der jaren veranderd. Gebruikers hebben meestal geen idee wat je wel of niet met een balkon mag en kan.”

Minister Plasterk acht verplicht onderzoek naar balkons niet nodig. Wat vindt u daarvan?

“Een incident, minder dooizout dan bij galerijen, zo erg is het niet, stelt Plasterk. Ik zou het niet zo snel van tafel vegen als Plasterk nu heeft gedaan. Breda leert ons dat ook dit een risicocategorie is. Ja, eigenaren zijn verantwoordelijk, maar ze gaan niet uit zichzelf op onderzoek uit. Misschien kun je een tussenvorm verzinnen. Probeer bijvoorbeeld eerst de eigenaren van oudere gebouwen vrijwillig mee te krijgen.”

Tijd voor een verplichte periodieke keuring?

“Ja, maar dan alleen wel voor die gebouwen die het einde van hun levensduur naderen.”

Dat zijn er ook al gauw een miljoen…

“Meer.”

Verwacht u dat die apk in het regeerakkoord komt te staan?

“Dat lijkt me eerlijk gezegd wat veel gevraagd, gezien de andere grote discussies die er zijn. Aan de andere kant; de verplichte erkenningsregeling voor gastoestellen kwam er ook. Zij het na een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.”

Nog een ding; Gaat de omstreden Wet kwaliteitsborging voor het bouwen ervoor zorgen dat er in de toekomst minder problemen zijn met balkonnetjes?

“Die zal een bijdrage leveren. Bij nieuwbouw moet namelijk de kwaliteit zijn aangetoond via een opleverdossier. Maar het lost niet alles op. Met toekomstige omgevingsfactoren en gebruik houdt de wet geen rekening.”

Balkons worden ouder, hoe zit het met de constructeurs?

“De aanwas van een nieuwe lichting baart mij wel zorgen. De markt trekt aan, maar het grootste deel van de constructeurs heeft het stervensdruk.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels