nieuws

Versterking breedplaatvloeren nog schrikbarend duur

bouwbreed 2485

Versterking breedplaatvloeren nog schrikbarend duur

Herstel van de zwakke voegen van breedplaatvloeren kan op dit moment alleen nog met het oplijmen van stalen strips. Dat kost zo’n duizend euro per strekkende meter plaatnaad. Voordeliger technieken zijn constructief nog niet recht te rekenen en moeten met praktijkproeven hun bestaansrecht bewijzen.

Dat meldt constructeur Jan Font Freide van Royal HaskoningDHV. Sinds de publicatie van de rapporten van Hageman en TNO zijn binnen Haskoning bijna drie man fulltime bezig met de breedplaatproblematiek. Eerst hebben ze eigen projecten tegen het licht gehouden om te kijken in hoeverre daarin het gewraakte detail van de naad met een groot moment was toegepast. Daarna zijn de constructeurs ook andere projecten gaan doorlichten. Meestal op verzoek van eigenaren of beheerders. “Dagelijks komen er nog twee of drie nieuwe meldingen binnen. Bij een paar projecten die we hebben onderzocht zijn tot nu toe versterkingsmaatregelen nodig.”

“Bij duizenden meters plaatnaad loopt het in de papieren”

De enige methode die op dit moment aan alle rekenregels voldoet en voor voldoende afschuifsterkte zorgt is het oplijmen en verankeren van flinke stalen strips over de naden. Per strekkende meter plaatnaad zijn 2,5 strip nodig van behoorlijke lengte. Font Freide: “Het gaat dus om veel staal wat het tot een dure methode maakt. Maar je moet ook nog eens ruimte eronder vrij maken om de lijm aan te brengen en te verankeren. Plafonds en leidingen moeten eerst gedemonteerd en later weer teruggeplaatst worden. De prijs ligt al met al rond de 1000 euro per strekkende meter. “

Als je dat op een paar plekken in een gebouw moet doen, is de schade volgens de constructeur misschien nog te overzien. Maar als het om honderden of wellicht wel duizenden meters plaatnaad gaat, loopt het flink in de papieren.

Koortsachtig zoeken naar goedkopere versterkingsmethoden

Iedereen zoekt daarom koortsachtig naar andere versterkingsmethoden. Een mogelijkheid is het vullen van de kunststof bollen van de vloeren met mortel en daar dan weer een anker in vastzetten om zo de hechting tussen de breedplaat en het stortbeton te garanderen. Maar die methode blijkt nauwelijks goedkoper dan de techniek met de stalen strips. Frezen van een sleuf en daar wapening in lijmen lijkt technisch ook zinvol, maar is ook niet veel voordeliger.

Veelbelovend is in dat opzicht de methode met het inboren van ankers waarnaar aan de TU Eindhoven onderzoek wordt gedaan. Voordeel volgens Font Freide is dat je dan niet zo gauw in de knel komt met leidingen onder de vloer. “Zeker als de methode wat speelruimte biedt voor de precieze plek van de ankers die de breedplaat en het stortbeton verbinden. De proeven in het laboratorium zijn veelbelovend, maar de methode is met de bestaande rekenregels vooralsnog niet afdoende te onderbouwen. Er zijn dus meer proeven nodig en dat kost tijd. Maar als de methode alle beproevingen doorstaat zou die voor ongeveer  500 euro per strekkende meter plaatnaad toegepast moeten kunnen worden,  Font Freide in.

BAM had geen tijd meer om te wachten op nieuwe versterkingstechnieken

Aannemer BAM van de deels ingestorte parkeergarage in Eindhoven heeft besloten daar niet op te wachten. Donderdag maakte die bekend dat de garage compleet gesloopt wordt en opnieuw opgebouwd. Daarmee start de aannemer in het begin van het nieuwe jaar. Medio 2019 moet de garage dan in gebruik genomen kunnen worden. Twee jaar later dan de bedoeling was. BAM en Eindhoven Airport laten in een gezamenlijke verklaring weten dat er grotendeels hetzelfde gebouw zal worden neergezet, dat wil zeggen: met zoveel mogelijk dezelfde slankheid en dezelfde architectonische ambities. Dat betekent twee dingen, concludeert Font Freide: ze zullen de breedplaten zorgvuldig opruwen bij de prefab fabrikant en ze zullen de platen waarschijnlijk een kwartslag draaien ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp. Dat levert veel minder kritische naden op.

Wachten op de doorontwikkeling van de nog niet gevalideerde versterkingsmethoden had blijkbaar geen zin. Bijkomend probleem in Eindhoven is ook nog eens dat het gebouw niet veilig begaanbaar is. Dat maakt het lastig om de verdachte plaatnaden achteraf te versterken en zou nog een flinke extra kostenpost opleveren. Wie er opdraait voor de kosten hebben de partijen nog niet bekend gemaakt.

Foto: Fotopersburo Bert Jansen

Foto: Fotopersburo Bert Jansen

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels