nieuws

Geen instortingsgevaar, maar lekkage veroorzaakt veel overlast op station Breda

bouwbreed Premium 1472

Geen instortingsgevaar, maar lekkage veroorzaakt veel overlast op station Breda

Opnieuw heeft het station in Breda te kampen met een lekkage. Dinsdagochtend werd groot alarm geslagen, omdat NS-personeel aanvankelijk vreesde dat het busplatform op de eerste verdieping van het station dreigde te bezwijken. Dat bleek niet zo te zijn. Smeltwater op het wegdek van de busbaan veroorzaakte een lekkage. Dat leidde tot veel overlast. Een verslag van een turbulente dag.

De chaos is groot dinsdag op het station van Breda na een alarmerende melding van NS-medewerkers aan het begin van de ochtend. In de stationshal op de plek waar al eerder lekkages zijn geweest, staat opnieuw een plas water.

Een eerste onderzoek van het plafond lijkt uit te wijzen dat er een betonplaat verschoven is. Een verzakking van het bovengelegen busplatform dreigt. Direct wordt er groot alarm geslagen.

Het busplatform wordt ontruimd en afgesloten. Bussen worden omgeleid via de weg aan de achterkant van het station. Er vormen zich lange rijen reizigers die buiten in de laatste sneeuwbuien staan te wachten op bussen, die noodgedwongen moeten omrijden om het station te bereiken. De politie stelt omleidingsroutes in om de wegen rond het station bereikbaar te houden.

Studenten handhaving en toezicht

Hulpdiensten worden ingeschakeld. Binnen de kortste keren krioelt het op het station van de medewerkers van NS en busmaatschappij Arriva, politie, brandweer, gemeenteambtenaren, beveiligers, constructeurs, loodgieters en bouwvakkers.

Zo’n zeventien eerstejaars studenten van de opleiding handhaving, toezicht en veiligheid, in een opvallende blauwe outfit, vallen met hun neus in de boter. Ze lopen vandaag een dagje mee met de politie en kunnen zich meteen verdienstelijk maken.

De val

De studenten bewaken een aantal toegangen naar het busplatform. Weliswaar zijn de toegangen met linten afgesloten, maar wie toch op het idee komt om de trap naar busplatform te nemen, stuit op een rij onverbiddelijke studenten.

Een van de medewerkers die in het afgezette stuk hal het plafond inspecteert, valt van een wankele steiger. Een cameraman schiet hem te hulp en helpt hem overeind. Hij lijkt ongedeerd.

Later in de ochtend komt de verlossende mededeling van de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant: het was loos alarm. Met de constructie is niets aan de hand, het ging om loshangend isolatiemateriaal, dat per ongeluk was aangezien voor een betonplaat.

Ronald Blokpoel, hoofdofficier van dienst van de brandweer Midden- en West-Brabant, is opgelucht dat het uiteindelijk allemaal meeviel en dat er geen sprake is van instortingsgevaar en dat het dus niet nodig was om het gehele NS-station te ontruimen.

Enorme impact

“Dat zou een enorme impact hebben gehad. Maar je moet altijd met twee benen op de grond blijven staan en goed kijken wat er aan de hand is.”

Nadere inspectie leerde dat het niet ging om verzakt beton, maar om een loshangende isolatieplaat die tegen het betonnen plafond aan zit. Het gaat opnieuw om een lekkage.

Op het wegdek van de bovengelegen busplatform liggen grote plassen water. Het gaat om gesmolten sneeuw die aangevoerd is door de bussen. Tegelijkertijd waait er nieuw smeltwater binnen door de sneeuwbuien.

Eén van de dilatatievoegen in het wegdek is volgens Blokpoel niet waterdicht, waardoor er water doorheen sijpelt. Dat water is in de isolatieplaat terechtgekomen die, verzadigd door het water, is gaan verzakken.

Zuigwagens zijn inmiddels ingezet om het water af te voeren. Als dat klaar is, worden er voorlopig matten over de probleemvoegen gelegd, in afwachting van een definitieve oplossing. Pas als die werkzaamheden klaar zijn, kan het busplatform weer worden vrijgegeven.

Gebouw van het jaar

Al tijdens de bouw van het station, dat in 2016 is opgeleverd, deden zich de eerste problemen voor met lekkages. Drie jaar geleden, nadat het eerste deel van het station al in gebruik genomen was, bleek dat meerdere dilatatievoegen op de busbanen smeltwater doorlieten. Die zijn vervolgens hersteld.

Ook deden zich andere problemen voor, zoals plafondplaten in de stationshal die naar beneden kwamen en stenen die losraakten uit het plafond van de fietsenstalling aan de centrumkant van het gebouw.

Een woordvoerder van de gemeente Breda laat weten dat de gemeente samen met NS en ProRail gaat kijken welke oplossing er nodig is om het probleem met de lekke dilatatievoeg definitief te verhelpen.

Het stationsgebouw, ontworpen door architect Koen van Velsen, werd door BNA verkozen tot beste gebouw van 2017.

Foto: Erald van der Aa

Reageer op dit artikel