nieuws

Dit zijn de tien best gelezen verhalen van 2017

bouwbreed 1778

Dit zijn de tien best gelezen verhalen van 2017

Wat hield u het afgelopen jaar het meeste bezig? Graafbakken, breedplaatvloeren, tunnels, levertijden en personeelstekorten, zo blijkt uit het overzicht van de tien best gelezen verhalen van 2017. Cobouw zet ze voor u nog één keer op een rij.

1. Het verbod op verplaatsen van graafbakken ‘in de oren’

Graafbakken ‘in de oren’ of in een andere bak verplaatsen is vanaf 1 september verboden. Alle grote bouwers leggen zichzelf deze nieuwe regel op. Er waren twee dodelijke ongelukken nodig om veiliger manieren voor het verplaatsen van de bakken van graafmachines verplicht te stellen. Lees verder…

 

2. De toenemende strijd om het schaarse personeel

Exorbitant hoge salarissen voor een ‘gewone’ uitvoerder. Hoger opgeleiden die vijf tot zes keer per dag benaderd worden voor een carrièreswitch. De strijd om personeel is de waanzin nabij, waarschuwen recruiters uit het veld. “De war on talent is on.” Lees verder…

 

3. ‘Er gebeuren hele gekke dingen in het staartje van de crisis’

De prijzen van toeleveranciers en onderaannemers stijgen zo snel, dat sommige hoofdaannemers in grote problemen dreigen te komen. Kleinere bouwbedrijven drijven hun prijzen zelfs op, om een werk niet te hoeven uitvoeren. “Capaciteit opvoeren? Hoe dan?” Lees verder…

 

4. De juridische strijd om de Blankenburgtunnel

Ballast Nedam, Maquire en DEME (combinatie BAAK) krijgen de Blankenburgtunnel gegund. De rechter beslist dat alle beschuldigingen van vals spel en dubbele petten ongegrond zijn. Het verliezende consortium BVV24 (BAM, VolkerWessels, Boskalis en TBI) heeft het nakijken. Lees verder…

 

5. Het probleemproject RIVM

Minister Hugo de Jonge (rechts) en Gerard Sanderink (tweede van links) bij de start bouw.

Strukton, Heijmans en Hurks hebben het Rijk voor het blok gezet bij de nieuwbouw van het RIVM. De combinatie weigert te beginnen met de bouw totdat overeenstemming is over de enorme meerkosten van de vertraging met de wiebellabs. Lees verder…

 

6. Nog nooit meegemaakt: een levertijd van 33 weken

Voorbij

Woningbouwers opgelet. Niet alleen bij heipalen, vloeren en kozijnen, maar bij bijna alle bouwmaterialen rijzen de levertijden de pan uit. En voorlopig is dit nog niet voorbij. Sterker nog: de levertijden kunnen nog wel eens verder oplopen, blijkt uit een inventarisatie van Cobouw. Lees verder…

 

7. Aanleg nutsvoorzieningen vertragen nieuwbouw van woningen

Boze kopers en gefrustreerde woningbouwers: nieuwe woningen lopen steeds vaker vertraging op door problemen met aansluitingen op gas, elektriciteit, water en internet. Zicht op beterschap is er niet. Uit angst voor represailles van “monopolistische” nutsbedrijven durven aannemers nauwelijks protest aan te tekenen. “En het probleem wordt almaar groter”, waarschuwen vriend en vijand. Lees verder…

 

8. Een raadselachtige breuk midden op de bollen

Vloeren die op elkaar gestapeld liggen alsof er nooit kolommen tussen hebben gestaan en een gave breuklijn zonder verwrongen of uitstekende bovenwapeninng. De instorting van de parkeergarage in Eindhoven stelt experts nog voor raadsels. Bijna twee dagen na de calamiteit hult aannemer BAM zich nog in een stilzwijgen. Lees verder…

 

9. De inval: A.Hak verdacht van betrokkenheid bij witwassen

Het Openbaar Ministerie (OM) onderzoekt of A.Hak zich schuldig heeft gemaakt aan witwaspraktijken. In dat kader heeft de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (Fiod) een inval gedaan bij de leidingbouwer. Lees verder…

 

10. Hennes de Ridder: ‘de bouw is nog steeds een verschrikking’

Hennes de Ridder: de bouw is nog steeds een verschrikking

Hennes de Ridder, gepensioneerd hoogleraar Integraal Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft en schrijver van het boek Legolisering van de bouw, ziet dat in de sector krachten overheersen die ervoor zorgen dat de sector ambachtelijk blijft. “Bij het criminele af.” Lees verder…


(Foto’s: Hollandse Hoogte, Bert Jansen, ANP, A.HAk en Voorbij)
Reageer op dit artikel