nieuws

Met de huiskamer hyperloop sissend en puffend naar boven

bouwbreed 906

Met de huiskamer hyperloop sissend en puffend naar boven

In een doorzichtige capsule, aangedreven door luchtdruk, schuift de huislift van PVE tussen verdiepingen. James bond kan er nog een puntje aan zuigen. Een put of schacht zijn niet nodig en de vloer blijft onbeschadigd.   

Ze moeten even wat schroom overwinnen, de bezoekers van bouwbeurs Batimat die in de doorzichtige capsule stappen in hal 6 van het beurscomplex bij Parijs.  Een gevoel van claustrofobie doet ze terugdeinzen. Zeker op het moment dat de deur dichtklapt zijn ze aan zichzelf overgeleverd. Ook al is de liftcabine nog zo transparant.

Pablo Torres van de leverancier heeft namelijk vooraf ook iets geroepen over vacuüm. En dat maakt het onbehaaglijke gevoel alleen maar groter. “Kan ik straks nog wel ademhalen?” Vraagt menig beursbezoeker zich af die zich door de verkoper van PVE heeft laten verleiden tot een ritje. “En waarom moet ik boven aangekomen, tien seconden wachten, voordat het liftje weer naar beneden zakt?”

En dan is het nog de tweepersoons variant die in het beurscomplex aan de noordkant van Parijs staat opgesteld. Met een buitendiameter van 93 centimeter kan hij volgens de fabrikant in één keer twee personen naar boven brengen. Samen maximaal 205 kilo. Maar in je eentje is de capsule al best benauwd.

Kan je nog wel ademhalen in de krappe vacuümlift?

De Amerikaanse fabrikant PVE heeft ook nog een eenpersoons variant in het assortiment. Die heeft een buitendiameter van 75 centimeter en een hefvermogen van 159 kilo. Maar daar staat alleen een klein segment van opgesteld in het beurscomplex. Een hoepel waar je even in kunt gaan staan om een idee te krijgen van de omvang. Daar moeten de meesten helemaal niet aan denken.

Maar hij neemt wel nóg minder  ruimte in beslag dan de tweepersoons variant. En dat is onmiskenbaar een van de grote voordelen van de vacuümlift  Met wat passen en meten kan hij in boven elkaar gelegen gangkasten worden weggewerkt. Of op de plek van de spil van een wenteltrap. Er is beneden geen liftput nodig, bovenin geen extra ruimte voor een machinekamer er zijn zelfs geen ankers nodig om hem op de vloer vast te zetten. De marmeren tegels of het parket blijven dus onbeschadigd. Alhoewel er wel ankers in de verdiepingsvloeren nodig zijn om hem op zijn plek te houden. Maar die kunnen vanaf de zijkant worden ingeboord.

Verbluffend hoe de luchtdruk zijn werk doet

Het exemplaar op de Batimat is zelfs vrijstaand.  Meer dan vier meter hoog is hij niet, maar dat is volgens Torres precies genoeg om bezoekers te laten ervaren hoe een ritje met de huislift verloopt.  En hoe verrassend groot de kracht is van de atmosferische druk.

Dat is namelijk het verbluffende aan de Pneumatic Vacuüm Elevator, zoals hij officieel heet: De lift balanceert op een kolom lucht die er van onderen tegenaan drukt. Er is geen motor die kabels op een haspel spoelt waar de cabine aan hangt. De ruimte boven de capsule wordt met een pomp onder lage druk gebracht, waarna de atmosferische druk de cabine omhoog duwt. Dat gaat niet in sneltreinvaart, maar dat is misschien maar zo prettig voor de doelgroep: ouderen die minder goed ter been zijn en die zo lang mogelijk in hun eigen huis willen blijven wonen. Heel rustig schuift de capsule naar boven. Als een raket die nog even blijft hangen boven het lanceerplatform voordat hij echt de ruimte in schiet.

Eenmaal boven moeten de beursbezoekers tien seconden geduld hebben. Die tijd is volgens Torres nodig voor de pomp om over te schakelen en het drukverschil weer te vereffenen. “Normaal treden er stalen grendels in werking die bij een verdieping de cabine op de juiste hoogte fixeren, maar die ontbreken bij het vrijstaande model in de beurshal.  Niet schrikken, even geduld en je zakt vanzelf weer naar beneden.”

Het voelt een beetje als de paus in zijn pausmobiel

Toch blijft het wat onwennig daar bovenin. Van alle kanten ben je zichtbaar en word je aangegaapt door de beursbezoekers. Ook de verslaggever van Cobouw bekruipt een unheimisch gevoel.  Bijna als de paus in zijn pausmobiel zwaait hij naar de stervelingen onder zich op de grond. Maar hij is toch opgelucht zodra de pomp stopt en de capsule zachtjes puffend naar beneden zakt.

Juist omdat zowel de capsule als de schacht compleet transparant zijn valt het na verloop van tijd volgens Torres wel mee met dat claustrofobische gevoel. “Je moet er even aan wennen.  Maar de cabine wordt van verse lucht voorzien met een ventilator en is ook uitgerust met een noodtelefoon. Maar ik verzeker je dat hij onder alle omstandigheden zachtjes naar de begane grond zakt. Dat kan ook niet anders. De lucht die de capsule voor zich uitduwt als ie naar beneden gaat moet via kleine gaatjes onderin de schacht naar buiten.” De natuurwetten zijn onverbiddelijk en in het voordeel van de gebruiker. Een vrije val maken is uitgesloten.

Heel even waant hij zich een pionier van de ruimtevaart

Eenmaal weer met beide benen op de grond maakt zich onmiskenbaar een gevoel van euforie meester van de verslaggever.  Dat heeft ie ‘m toch maar mooi geflikt. Heel even waant hij zich André Kuipers, Neil Armstrong, Elon Musk of een andere pionier van de ruimtevaart. En dat allemaal in hal 6 van het Parc des Expositions bij Parijs Villepinte.

Allerlei vergelijkingen schieten er door zijn hoofd. Van een klein hyperloopje dat rechtop staat, Abeltje die met zijn lift door het dak van het hotel schiet, Jeroen Krabbé die in de Bondfilm Living Daylights in een soort levensgrote buizenpost door een leidingstelsels vliegt. Maar wat beklijft is de verwondering hoe verbluffend toch die kracht is van atmosferische druk. Dat niemand ooit eerder dat heeft weten in te zetten voor de aandrijving van een lift.”

 

Er hangt wel een prijskaartje aan

Met zijn charmante mengeling van Spaans en Engels brengt Torres de verslaggever pas weer echt met beide benen terug op de grond. Er hangt namelijk wel een stevig prijskaartje aan zo’n pneumatic vacuum elevator maakt hij duidelijk. Zo’n 13.000 euro per verdieping die ontsloten moet worden. De maximaal te bereiken hoogte is 15 meter oftewel vijf stops.

Niet voor niets zetelt PVE zetelt in Miami,  Florida, een El Dorado voor pensionado’s die doorgaans voldoende in de slappe was zitten om zich zo’n lift te kunnen permitteren in hun doorgaans ook niet onaanzienlijke stulpjes. Maar blijkbaar woekeren ze daar ook met de ruimte binnenshuis en zoeken ze zo klein mogelijke huisliften.  Sinds de oprichting in 2002 heeft PVE meer dan 100.000 liften geïnstalleerd, weet Torres. Sinds vier jaar wordt de Europese markt bestreken vanuit Spanje. Óf en hoeveel vacuümliften er in Nederland zijn verkocht durft hij niet te zeggen.

 

 

 

 


Goede afdichting cruciaal

De meest cruciale component van de PVE huislift is de afdichting op het dak van de liftcabine, die als een zuiger van een motor langs de wanden van de liftschacht glijdt. Die moet zorgen voor luchtdichte afsluiting en toch beweging mogelijk maken. Want zonder afdichting, geen drukverlaging en zonder drukverlaging werkt de lift niet. De afdichting is gemaakt van ingevet textiel. Dat kan volgens de fabrikant duizenden ritjes mee en blijft over de hele levensduur voldoende vet, zonder dat het strepen achterlaat op de transparante liftschacht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels