nieuws

Herberekening groeiplannen Schiphol: Luchthaven bouwt stug door

bouwbreed 1586

Herberekening groeiplannen Schiphol: Luchthaven bouwt stug door

Terwijl politiek Den Haag opnieuw gaat rekenen of Schiphol na 2020 nog wel mag groeien, bouwt de luchthaven stug door.  Er zijn twijfels gerezen over de geluidsberekeningen van zowel Schiphol als Lelystad. Het ambitieuze bouwprogramma dat de groeiplannen hoort, ligt strak op schema.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) laat berekeningen voor het milieueffectenrapport (MER) van Schiphol opnieuw onder de loep nemen. De overlast die daaruit blijkt, is belangrijk om te bepalen hoeveel Schiphol na 2020 mag doorgroeien.

Zorgvuldigheid in berekeningen een must

Eerder deze week kwam naar buiten dat enkele verkeerde aannames zijn gebruikt voor de geluidsberekening in het MER voor luchthaven Lelystad. De berekeningen van Schiphol staan hier los van. Maar “de recente discussies rond het MER Lelystad hebben voor mij het belang van zorgvuldigheid hierbij nog eens onderstreept”, schrijft Dijksma in de brief aan Schiphol en de Omgevingsraad.

Een paar weken geleden bracht de luchthaven tot ergernis van Dijksma al berekeningen van de MER naar buiten. Uit de nieuwe rekenregels zou volgens Schiphol blijken dat het onder de afgesproken norm van de geluidsbelasting zou blijven en daardoor toch zou kunnen groeien. Dijksma zei toen in de Kamer dat het allemaal een stuk genuanceerder lag dan Schiphol naar buiten bracht.

Tot 2020 maximaal 500.000 vluchten, maar daarna

Het verschil van inzicht draait vooral om verschillen tussen twee rekenmodellen. Een eerder gebruikt Nederlands model is vervangen door een Europees model, waardoor de uitkomsten behoorlijk kunnen verschillen.

Ook wil de staatssecretaris meer duidelijkheid over aannames van de luchtvaartsector die zijn gebruikt. Het gaat dan om “met name de gehanteerde dienstregeling, vlootsamenstelling en de operationele condities”. Dijksma wil meer zekerheid of die uitgangspunten realistisch zijn.

Schiphol mag tot en met 2020 groeien tot maximaal 500.000 vluchten, maar streeft daarna naar nog eens 14 miljoen passagiers extra per jaar.  Het vliegveld zag vorig jaar ruim 63 miljoen passagiers voorbij komen en verwerkte 1,7 miljoen ton vracht. Daarmee is het de derde luchthaven van Europa.

De luchthaven moet uitbreiden om verdere groei aan te kunnen en heeft een ambitieus bouwprogramma op poten gezet, het zogenoemde ‘Capital Programme’.

Merendeel van 10 tenders al gegund

“We hebben een nieuw team met een voor Schiphol nieuwe aanpak zonder af te wijken van de internationale normen of hele nieuwe dingen te willen. Daar hebben we simpelweg niet de tijd of de ruimte voor. Luchthavens breiden continu uit terwijl de operatie gewoon door moet gaan en er zijn wereldwijd tientallen bedrijven die zich daarin hebben gespecialiseerd”, lichtte Bernardo Gogna, Capital Programme Director begin dit jaar in Cobouw de tenders toe.

De luchthaven heeft ruim 500 miljoen euro opzij gezet voor de nieuwe A-pier en de bijbehorende terminal. Vorige maand werd voor de nieuwe terminal het ontwerp van Kaan Architecten gekozen. Volgend jaar volgt de tender voor de bouwer daarvan.

Begin dit jaar kondigde de luchthaven 10 tenders aan, waarvan inmiddels het merendeel is gegund. Voor de ontwerpfase wisten Royal HaskoningDHV en Arcadis enkele klussen binnen te slepen.

Schiphol-DNA en Dutch design

Het ontwerp en de bouwfase zijn losgeknipt en opdrachtgever Schiphol houdt een stevige vinger in de pap. Bewust is gekozen voor FIDIC-contracten en is de voertaal Engels. Het internationale karakter is ook terug te zien in het begeleidingsteam en zal ook de boventoon spelen bij de ontwerp- en bouwconsortia. ‘Schiphol-DNA’ en ‘Dutch design’ wegen zwaar mee om de luchthaven aantrekkelijk en onderscheidend te maken.


Status tenders uitbreiding Schiphol 

  • Pier en Airside PM/CM
    • Gegund: Arcadis/Mace JV
  • Landzijdige Infrastructuur PM/CM
    • Gegund: AECOM en DVP
  • Logistiek PM/CM
    • Gegund: RHDHV
  • Terminal PM/CM
    • Gegund: Mace en Arcadis
  • CapitalProgramme Engineering Advisor
    • Gegund: RHDHV
  • Terminal Designer
    • Gegund: KLAir  (KAAN Architecten, Estudio Lamela, ABT en Ineco)
  • Pier en Airside General Contractor
    • Gunning: eind 2017
  • Landzijdige Infrastructuur General Contractor
    • Gunning: binnenkort
  • Terminal Construction
    • Tender volgt in 2018
  • Logistiek Construction en operation
    • Gunning eind 2017

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels