nieuws

CO2-prestatieladder: uitgewerkt, of juist niet?

bouwbreed 1067

CO2-prestatieladder: uitgewerkt, of juist niet?

De CO2-prestatieladder: het is een onderwerp dat al een lange tijd discussie oplevert. Werkt het systeem nog wel? Cobouw vroeg het aan Thijs Lindhout, oprichter van De CO2-Adviseurs.

Hoeveel bedrijven hebben eigenlijk een CO2-prestatieladder-certificatie?
“800 bedrijven in heel Nederland, waarvan zo’n 80 procent uit de bouw- en infrasector komt. De bouw loopt dus flink voor als het gaat om CO2-certificatie. Maar als je nagaat dat Bouwend Nederland zo’n 8.000 leden heeft, is er ook in de bouw nog een hele slag te maken. In mijn seminars zie ik vaak veel afwachtende bedrijven. De investering is flink, dus veel stellen de beslissing om de CO2-prestatieladder te omarmen, uit.”

Hoe komt het dat de bouw voorop loopt?
“Omdat het systeem door Prorail is bedacht. Daardoor is het in de GWW-sector gegroeid. Daarnaast kunnen bouwers, als ze gecertificeerd zijn via de CO2-prestatieladder, gunningsvoordeel halen bij aanbestedingen. Dit werkt als volgt: als een aannemer inschrijft op een project, kan er een fictieve korting worden verdiend door je CO2-uitstoot te reduceren. Hoeveel fictieve korting je krijgt is afhankelijk van welk niveau (1 tot en met 5) je inschrijft. De kans voor een bedrijf om een opdracht  binnen te halen neemt toe naarmate er meer wordt gedaan om CO2 te reduceren.”

Vaak gehoorde kritiek op de CO2-prestatieladder is dat veel (grote) bouwers niveau 5 al lang hebben bereikt en dus geen gunningsvoordeel meer hebben. Sommigen stellen zelfs dat de CO2-prestatieladder daarmee zijn kracht heeft verloren en is uitgewerkt.
“Daar ben ik het niet mee eens, omdat bedrijven, ook al heb je niveau vijf gehaald, moeten blijven presteren. Jaarlijks wordt namelijk gecontroleerd of je je doelen hebt gehaald. Het klopt wel dat de kans op gunningsvoordeel, naarmate er meer bedrijven niveau vijf bereiken, steeds kleiner wordt. Gelukkig zie je daarom steeds vaker dat er in aanbestedingen aanvullende eisen worden gevraagd. Dat er bijvoorbeeld wordt geëist: CO2-reductie moet met 10 procent omlaag. Op dat punt kun je als bouwer alsnog laten zien hoe ver je bent en je concurrentie aftroeven. Overigens haal je uit het reduceren van CO2 nog veel andere voordelen. Zo zorgt het voor een goed imago van je bedrijf, je gaat minder verbruiken en dus meer geld besparen en het zorgt voor medewerkerstevredenheid.”

Zou niveau zes invoeren een oplossing zijn voor dit probleem?
““Het zou een optie zijn. Maar ik denk dat het vooral belangrijk is om strenger te gaan kijken naar het ambitieniveau van bedrijven. Dat aan de bestaande niveaus strengere eisen worden gesteld.”

Maar al het papierwerk dan? Dat wordt toch ook vaak als belemmering gezien…
“Klopt, en daar ben ik het mee eens. Ik denk dat de CO2-prestatieladder veel meer gericht moet zijn op het reductieplan zelf. Sommige eisen zijn zo complex en bureaucratisch, daar mag wel wat aan gedaan worden.”

Duurzaamheid dringt steeds meer door bij overheden. Verwacht jij dat de CO2-prestatieladder straks verplicht wordt?
“Niet letterlijk. Maar ik denk dat de wereld zich zo gaat ontwikkelen, dat je als (bouw)bedrijf niet meer meedoet als je geen aandacht besteed aan CO2-reductie.”


Over CO2 Adviseurs
Vijf jaar gelden is Thijs Lindhout begonnen met CO2 Adviseurs. Daarvoor werkte hij als milieuadviseur bij Royal HaskoningDHV. In 2012 heeft hij ontslag genomen omdat hij vond dat de advieswereld aan vernieuwing toe was. “Ik ergerde mij steeds meer aan een aantal zaken, vooral aan de dikke adviesrapporten in moeilijke taal. Daarom ben ik mijn eigen bedrijf gestart.” In drie jaar tijd groeide CO2 Adviseurs tot een adviesbureau van tien werknemers en marktleider op het gebied van de CO2-Prestatieladder.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels