nieuws

Beton duurder door kapotte stuw Grave

bouwbreed 5

Beton duurder door kapotte stuw Grave

Niet alleen zijn de levertijden van zand en grind flink opgelopen door de kapotte stuw bij Grave, de prijzen van beton gaan ook omhoog. Dat laat de Vereniging van Ondernemingen van Betonmortelfabrikanten in Nederland (VOBN) weten.

“Beton is nog wel verkrijgbaar, maar de alternatieve aanvoerroutes voor de grondstoffen werken kostenverhogend”, aldus Ron Peters, directeur van de VOBN. “De extra kosten die onze sector moet maken, kunnen worden doorberekend aan de klant. Sommige betoncentrales hebben nog voorraad, andere betoncentrales voeren al via Antwerpen aan. Het is moeilijk in te schatten hoeveel de toeslag wordt. Dit verschilt per bedrijf en is afhankelijk van de aanvoer. Wij hopen dat de noodmaatregel van Rijkswaterstaat binnen twee weken gereed is en dat daarna het scheepvaartverkeer weer langzaam op gang komt en de toeslag achterwege kan blijven.”

Schepen komen 2 dagen later aan

Op dit moment zijn de havens ten zuiden van de stuw in Sambeek vanuit Rotterdam voor grotere schepen alleen bereikbaar via een omleidingsroute via Antwerpen en het Albertkanaal. Dat betekent dat de vrachten met zand en grind gemiddeld twee dagen later op de bestemming aankomen dan via de normale route.

Waar we de grondstoffen ook vandaan halen, het zal altijd meer kosten

Verschillende winplaatsen van zand en grind liggen ten zuiden van de kapotte stuw. Peters: “Het gevolg voor onze sector is dat de grondstoffen voor beton de eindbestemming later bereiken en dat de omleidingsroutes als gevolg van de kapotte stuw erg druk zijn.” Winplaatsen van zand liggen voor een deel ook in het noorden Nederland en langs de Waal en de Rijn, maar door laag water op de Bovenrijn kiezen veel schippers voor de Benedenrijn. “We verwachten dat ook hier problemen kunnen ontstaan. Waar onze sector de grondstoffen ook vandaan haalt, het zal altijd meer gaan kosten. Vandaar deze toeslag.”

Alternatieven zijn er nauwelijks

Alternatieven zijn er volgens Peters nauwelijks. Kleinere schepen kunnen weliswaar vanaf Den Bosch via de Brabantse kanalen naar Maastricht en Wessem. Peters: “Die vertraging is korter, maar ook dit werkt kostenverhogend omdat maar de helft van een normale vracht meegenomen kan worden. Zand en grind over de weg transporteren is eigenlijk geen optie omdat je met een vrachtwagen maar 25 ton mag vervoeren. Een gemiddeld schip heeft een vracht van 2000 ton.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels