nieuws

Ook opslag van zonne-energie kan veel schoner

bouwbreed Premium 2682

Ook opslag van zonne-energie kan veel schoner

Met een schone techniek om lithium te winnen heeft het bedrijf Inqumiae de Bright Minds Challenge gewonnen. De techniek moet de voetafdruk van batterijen, essentieel voor opslag van duurzame energie, een stuk terugdringen.  

Chemicus Ernesto Calvo van Inquimae begon na denken over schone lithiumwinning, nadat de overheid van Argentinië had aangekondigd meer van het materiaal te willen winnen. Door producten als mobiele telefoons en elektrische auto’s met hun lithium-ion batterijen is de mondiale behoefte aan lithium namelijk geexplodeerd. In Argentinië, maar ook in Bolivia en Chili bevindt het element zich in opgeloste toestand onder zoutmeren in de hoogvlaktes. Na te zijn opgepompt wordt het lithium vrijgemaakt door door er zuren aan toe te voegen en alles in grote bassins te laten verdampen. Behalve lithium, blijft er aan het eind van de rit vooral ook heel veel schadelijk afval over.

De elektrochemische methode die Calvo met zijn team van onderzoekers ontwikkelde maakt veel eleganter gebruik van zonne-energie en produceert nauwelijks afval. Hoewel de hoogleraar nog moet aantonen dat de techniek behalve in het laboratorium ook op industriele schaal werkt.

Een andere finalist van de mondiale ideeënprijsvraag Bright Minds Challenge hield zich bezig met de bouw van een softwareprogramma waarmee zonnestroom verhandeld kan worden via mobiele telefoons. Ook als er in d everste verte geen internetverbinding te vinden is, zoals in veel derdewereldlanden het geval is. Op die manier wordt voorkomen dat mensen in ontwikkelingslanden in hun huizen kerozinelampen branden. Die verspreiden namelijk niet alleen licht maar ook giftige dampen waardoor de kwaliteit van de binnenlucht in veel woningen in de derde wereld bedroevend is.

De Bright Minds Challenge werd op de Nederlandse klimaatconferentie vorig najaar gelanceerd door DSM, Sungevity, SolarCentury, Accenture en een trits andere bedrijven en instellingen. Het doel was het stimuleren van onderzoek naar het vergroten van de opbrengst van zonnepanelen en de opslagmogelijkheden.

Toeleverancier voor PV industrie

Voor DSM was deze prijsvraag volgens innovatiedirecteur Rob van Leen vooral opzet om invulling te geven aan de rol die het chemiebedrijf voor zichzelf ziet weggelegd om wereldwijd de transitie naar een 100% duurzame energievoorziening aan te jagen. Daarnaast is DSM een prominente toeleverancier van de PV-industrie.

Het chemiebedrijf is bijvoorbeeld marktleider op het gebied van antireflecterende coatings voor zonnepanelen. Die zorgen ervoor dat een groter deel van het zonlicht wordt doorgelaten dat op de panelen valt., waardoor het rendement verbetert. Van Leen voorziet een sterke groei van die markt die momenteel wereldwijd ongeveer een miljard dollar bedraagd. Ook lanceerde DSM eerder dit jaar een coating die voorkomt dat stof en vuil zich ophoopt op de panelen. Ook dat draagt bij aan rendementsverhoging van PV-panelen.

Dom stukje plastic

Sinds vorig jaar is DSM bovendien eigenaar van een Chinese  fabriek van zogeheten backsheets, de isolerende kunststof plaat aan de achterkant van zonnepanelen. Het bedrijf in kwestie heeft een achterplaat ontwikkeld zonder fluor, zodat het materiaal beter hergebruikt kan worden aan het einde van de levensduur. “Het lijkt een dom stukje plastic, erkent Van Leen, “maar het zijn er wereldwijd wel heel erg veel en de markt zal alleen nog maar groeien. Omdat onze backsheet volledig gerecycled kan worden draagt het flink bij aan het mondiaal terugdringen van afvalstromen, terwijl tegelijkertijd de prestaties van de zonnepanelen verbeteren. De plaat gaat namelijk langer mee, wordt minder snel bros en houdt langer zijn isolerende eigenschappen dan de traditionele fluorhoudende achterplaten.”

De technologie waarvoor Argentijn Calvo de prijs won is nog niet compleet marktrijp en moet zich nog bewijzen op industriele schaal. Experts van DSM gaan hem daarbij helpen. De prijs die hij heeft gewonnen bestaat uit het leveren van 800 uur consultancy om de techniek te vermarkten en op te schalen.

Reageer op dit artikel