nieuws

Gaat de bouw haar ‘koningin’ missen?

bouwbreed Premium 33

Gaat de bouw haar ‘koningin’ missen?

Cobouw trekt het land in met een reizende talkshow; het Cobouw Café. We gaan op zoek naar bouwhelden, mooie, lokale projecten en weken vastgeroeste discussies los.

Staat de A27-kwestie op zich, of moeten er de komende jaren veel meer bruggen versneld vervangen worden? En wat gaat ze na de verkiezingen zelf eigenlijk doen? Op 9 maart hopen we het van minister Schultz zelf te horen. Ze is dan te gast in het Cobouw Verkiezings Café in Den Haag.

Bij de KLM zul je haar na de verkiezingen niet terugvinden. ”Dat loopt meestal verkeerd af”, grapte Melanie Schultz twee weken geleden tijdens de persconferentie over het Zuidasdok. Ze doelde daarmee op haar veelgeprezen voorganger Camiel Eurlings. In de herfst van 2014 stapte hij op bij de luchtvaartmaatschappij. Hij zat er krap een jaar na zijn politieke carrière.

Nee, wat Schultz gaat doen is misschien alleen voor haarzelf geen raadsel meer. Makkelijk had ze het als minister nog vier jaar kunnen volhouden, maar ze vindt het nu welletjes. Niet minder dan twaalf jaar bij elkaar was ze staatssecretaris én minister. Gaat de bouw haar missen? “Ik ben niet gelijk weg na 15 maart, nuanceerde ze onlangs in Amsterdam. “Gemiddeld duurt het vanaf de verkiezingsuitslag nog 89 dagen voor een nieuw kabinet geïnstalleerd is.”

Interessant is de komende maanden toch vooral de vraag of de nieuwe minister van Infrastructuur het over een andere boeg moet gooien of niet. Onmiskenbaar en ondanks maatregelen van Schultz, lijkt een gebrek aan geld nieuwe ambities te frustreren. Miljoenen voor nieuwe projecten zijn er nauwelijks nog. Ook getuige de onverwachte greep die de minister onlangs uit het Infrafonds moest plegen voor het vervroegd vervangen van een aantal bruggen op de A27, lijkt het heropenen van de discussie over de boekhouding van Rijkswaterstaat noodzakelijk. Of toch niet? Hoe kijkt Schultz, koningin onderhoud, daartegenaan? Moet er geld bij? Niet volgens haar partij de VVD, wonderlijk genoeg. Die rept daar met geen woord over in het verkiezingsprogramma.

Op 9 maart gaan we het over de toekomst van de infrastructuur hebben met de minister zelf, met PvdA’er Albert de Vries, een wegenbouwer en snelwegjournalist en boekenschrijver, Tijs van den Boomen. Hij ziet in de snelweg juist een bedreiging voor andere bouwprojecten. Stad en snelweg zouden elkaar veel meer moeten omarmen, stelt hij. Die twee zijn volgens hem verwikkeld in een eeuwig conflict.

Zijn oplossing? “Meer ondertunnelen. En verlaag de maximumsnelheid rond steden.” Ook zo benieuwd wat Schultz, u weet wel van die 130-kilometerborden, daarvan vindt? U bent van harte welkom in Den Haag. De deuren van Dudok gaan vanaf 18:00 open.

Reageer op dit artikel