nieuws

Amstelveenlijn voor 135 miljoen gegund aan VolkerWessels-trio

bouwbreed Premium 491

Amstelveenlijn voor 135 miljoen gegund aan VolkerWessels-trio

De vernieuwing van de Amstelveenlijn is definitief gegund aan Vital, een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-bedrijven Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. De aanneemsom bedraagt ruim 135 miljoen euro.

Het contract voor de ombouw van sneltram 51 tot een hoogwaardige tramverbinding tussen station Amsterdam-Zuid en Amstelveen Westwijk, is deze week ondertekend door de Vervoerregio Amsterdam en de aannemer.

Dit en volgend jaar zal worden gebruikt voor de voorbereidende werkzaamheden, waaronder het verwijderen van groen en het verleggen van kabels en leidingen. Begin 2019 wordt dan gestart met de aanpassing van drie kruispunten. De piekperiode wordt voorzien in de zomer van dat jaar. In de loop van 2020 zal de nieuwe lijn worden getest, waarna deze tegen het einde van dat jaar in gebruik zal worden genomen.

Slimme oplossingen in aanbieding

Vital kwam bij de aanbesteding als beste uit de bus, mede vanwege een “breed palet aan projectspecifieke en slimme oplossingen” in haar aanbieding , aldus de Amstelveense wethouder Jeroen Brandes.

Die oplossingen maken het onder meer mogelijk dat de huidige sneltram 51 tot het voorjaar van 2019 kan blijven rijden helemaal tot aan Westwijk. Eerder werd er rekening mee gehouden dat de tramlijn fors ingekort zou worden om de werkzaamheden mogelijk te maken. Door een groot kruispunt volledig verdiept aan te leggen, in plaats van half-verdiept, krijgt het verkeer bovendien minder hinder van de ombouw-operatie.

Reageer op dit artikel