nieuws

Bouwbranche toont power

bouwbreed 8

Bouwbranche toont power

Ze vielen met de neus in de boter, de bezoekers van de BouwBeurs 2017 die met de trein naar Utrecht waren gekomen. Tijdens de wandeling van Utrecht Centraal naar de Jaarbeurs liepen ze langs een indrukwekkend schouwspel waarvan de regie in handen was van Bouwcombinatie Jaarbeursplein: de stort van circa achtduizend kuub beton voor een ondergrondse parkeergarage met plek voor 800 auto’s.

De operatie, waarbij 24 uur per dag werd doorgewerkt, duurde bij elkaar zo’n negentig uur, precies op de dagen dat de BouwBeurs werd gehouden. Toeval of niet, het was een mooi extraatje voor de bezoeker, aldus Martijn Carlier van de Jaarbeurs Utrecht.

Als brandmanager Bouw & Installatie is Carlier al jaren verantwoordelijk voor de BouwBeurs, die eens in de twee jaar wordt gehouden. Ook GEVEL, Renovatie & Transformatie en de BIM praktijkdag vallen onder zijn verantwoordelijkheid. Met circa 75.000 bezoekers had Carlier met de BouwBeurs 2017 een uitverkocht huis. “We wisten van tevoren dat het druk zou worden, toch is het afwachten of het goed uitpakt: we hadden iets minder ruimte tot onze beschikking dan in 2015. Soms was het misschien een beetje krap in de gangpaden, maar ik kreeg niet de indruk dat bezoekers zich daaraan stoorden. Het sentiment was in elk geval positief. Je merkt ook aan alles dat het weer goed gaat in de bouw. Hoe ik dat merk? Ik kijk om me heen, ik voer gesprekken, ik lees erover. De vooruitzichten zijn positief, er is vertrouwen.”

Nuchter realisme voert de boventoon

De kentering was na afloop van de vorige BouwBeurs in 2015 al redelijk goed voelbaar, aldus Carlier. ‘Nuchter realisme’, zo omschreef Carlier de stemming onder bouwprofessionals in 2015. Ze wilden de draad weer oppakken, na een periode van zes pittige jaren. ‘Het wordt weer leuk in de bouw’, zo luidde het thema van de vorige editie. Het ís weer leuk in de bouw, constateert de brandmanager twee jaar later. “Ik ben onder de indruk van de power van de bouwbranche. Op Building Tomorrow, een nieuw onderdeel van de beurs, bleek bovendien dat de branche zeer vernieuwend is. Bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering, robotisering en andere vernieuwingen als 3D-printen. Verder merkte ik dat virtual reality steeds belangrijker wordt in de bouw. En we staan wat dat betreft nog maar aan het begin.”

Renovatie is volop in de lift

Een andere ontwikkeling is het feit dat renovatie een steeds belangrijker rol gaat spelen in de bouw. “De markt voor renovatie is de laatste jaren veel groter geworden. Renoveren is bovendien niet meer iets wat bouwbedrijven er even bij doen, nee, het is echt een aparte tak geworden. De ontwikkelingen op het gebied van renovatie gaan ook snel, met nieuwe producten en nieuwe concepten: van vervanging van bestaande vloeren of gevels tot het compleet energieneutraal maken van bestaande woningen.’’

Het viel de beursmanager bovendien op dat de jongste editie van de BouwBeurs weer veel kleine ondernemers en zzp’ers trok. “Voor het eerst in tijden komen de zelfstandigen zonder personeel weer om in het werk. Je zou zeggen dat een bezoek aan de BouwBeurs niet zo hoog op de agenda zou staan: ze verdienen die dag immers geen cent. Toch kwamen ze in groten getale, om zich bij te laten praten over nieuwe producten en oplossingen in hun vakgebied. En aan het einde van de dag zag ik ze, met vakgenoten, met een biertje en bitterbal. Voor mij is dat het ultieme bewijs dat de BouwBeurs waarde heeft.”

Een verantwoorde beursdeelname

Exposanten kiezen, in tegenstelling tot vroeger, niet meer voor ‘groot, groter, grootst’. Carlier: “De periode dat exposanten 500 vierkante meter of meer nodig hebben om te laten zien wat ze in huis hebben, is voorbij. Veel exposanten hebben, samen met ons, gekozen voor een verantwoorde beursdeelname. Dat heeft goed uitgepakt.’’

Veel bedrijven komen van ver

Een aantal sectoren liet het volgens de beursmanager jammer genoeg een beetje afweten, zoals de keramische branche en de afbouwbranche, denk aan bedrijven op het gebied van kozijnen, deuren en trappen. Aan de andere kant: veel bedrijven komen van ver, aldus Carlier. “Ze missen misschien nog wat vertrouwen, hebben niet de middelen of vinden een beurs niet meer zo van deze tijd. Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van fabrikanten of leveranciers kijken, maar een ding weet ik wel: een beurs als de BouwBeurs is wat mij betreft super actueel, dat blijkt wel uit het feit dat er 75.000 mensen op af kwamen.”

Reageer op dit artikel