nieuws

BIM cruciaal bij sturen van grote projecten

bouwbreed Premium 259

BIM cruciaal bij sturen van grote projecten

In de jaren 60 protesteerden zijn ouders tegen de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam, vijftig jaar later wint ingenieur Bas van Loenen een bouwprijs vanwege zijn bijdrage aan het project. “Je kunt wel zeggen dat de cirkel op een bijzondere manier rond is gemaakt.”

Van Loenen werd in 2015 tijdens de uitreiking van de Nederlandse Bouwprijs, samen met Marc Koehler, onderscheiden als Talent met toekomst vanwege zijn bijdrage aan het project A4 Delft-Schiedam, waarbij hij verantwoordelijk was voor de “doorontwikkeling en implementatie van BIM en digitale innovatie”. Volgens de jury is Van Loenen “duidelijk iemand die voor de troepen uitloopt en mensen meekrijgt in de vaart der volkeren. Knap werk om theorie in de praktijk te krijgen.”

Of de prijs een impuls is geweest voor zijn carrière, vindt hij lastig te zeggen. “Je ziet het effect niet meteen, het is niet zoals bij de Staatsloterij dat je geld op je rekening gestort krijgt. Maar misschien heb ik mijn nieuwe functie wel aan deze prijs te danken.”

Sinds januari heeft Van Loenen bij VolkerInfra de leiding over de afdeling Bouw Informatie Management, een team bestaande uit zo’n dertig man. De afdeling houdt zich onder meer bezig met de doorontwikkeling van BIM (Bouw Informatie Model).

Iedereen in de beroepsgroep heeft tegenwoordig de mond vol over BIM; is het een hype of een blijvertje?

“Absoluut een blijvertje. De ontwikkelingen rond BIM gaan erg snel en dringen steeds meer door tot de dagelijkse praktijk. Vijf jaar geleden stuitte ik nog op veel scepsis, maar tegenwoordig vragen veel opdrachtgevers juist om BIM.

BIM is een blijvertje

Ik was sinds 2011 betrokken bij de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam, voor het eerst dat BIM op die schaal werd toegepast in de infrasector. Onze projectdirecteur is een man die in euro’s denkt en hij zag in BIM de potentie om faalkosten te voorkomen. Later is berekend dat we ongeveer anderhalf miljoen euro hebben bespaard. Zo’n bedrag is natuurlijk arbitrair, want je kunt kosten die niet zijn gemaakt nooit helemaal hardmaken.”

Toch zijn er in de sector nog altijd mensen die er weinig van moeten hebben; wat zijn de grootste misverstanden over BIM?

“Sceptici zeggen dat BIM alleen maar geld kost. Gelukkig zijn er steeds meer succesvolle projecten die bewijzen dat je juist veel bespaart als je BIM goed gebruikt, zie bijvoorbeeld de A4. Wij zetten BIM standaard in bij al onze projecten, zoals de Nieuwe Zeesluis in IJmuiden en de Rotterdamsebaan in Den Haag. Dat sommige mensen nog altijd liever een papieren tekening willen hebben, kan ik begrijpen. Als je op de bouwplaats staat, wil je iets concreets in handen hebben – en dan bedoel ik niet een Ipad.”

Maar u bent een fan van de digitale mogelijkheden van BIM.

“Je krijgt via de digitale 3D-modellen een goed inzicht in projecten. Je kunt met virtual reality en hologrammen al in een vroeg stadium van het ontwerpproces door toekomstige gebouwen lopen. Het komt regelmatig voor dat ontwerpen na zo’n virtuele tour worden aangepast. Ik zeg altijd: ‘Wij bouwen het project eerst virtueel en daarna in één keer goed.’ Toch kun je niet alles uitsluiten, bijvoorbeeld als je erachter komt dat de grond een andere samenstelling heeft dan aanvankelijk werd gedacht.

Wij bouwen het project eerst virtueel en dan in één keer goed

Ook is BIM cruciaal om de enorme hoeveelheid informatie bij grote projecten – waarbij honderden, soms wel meer dan duizend mensen zijn betrokken – te structureren en te ontsluiten. Verder kun je BIM gebruiken voor het verkrijgen en analyseren van big data, de nieuwste hype.”

Hoe kan de bouw- en infrasector big data in de praktijk gebruiken?

“Als VolkerInfra willen we voorop lopen met digitale innovatie, maar we geloven niet in hobbyclubjes die allerlei technische toepassingen bedenken waar je in de praktijk weinig aan hebt. Wij zijn nu eerdere projecten aan het analyseren. Daarbij kijken we onder meer naar de kengetallen en veelvoorkomende afwijkingen die hebben geleid tot faalkosten. Vroeger met papieren archieven was dat een zeer tijdrovend proces. Maar nu alle data digitaal beschikbaar is, kun je veel eenvoudiger trends en patronen onderzoeken en analyseren.

Die kennis willen we gebruiken om bij toekomstige projecten beter te kunnen sturen en daarmee fouten en extra kosten te voorkomen. Big data wordt echt steeds belangrijker, alle grote bedrijven zijn ermee bezig. Als we niet uitkijken, neemt Google straks de bouw over.”

En het werk van ingenieurs wordt overbodig, omdat slimme computers het werk beter en sneller kunnen doen?

“Dit is een gevoelig punt; kunstmatige intelligentie gaat een enorme vlucht nemen. Maar ik kan ingenieurs en bouwers geruststellen: mensen blijven nodig. Computers nemen de eenvoudige taken over, zodat wij ons op de ingewikkelde zaken kunnen richten. Het werk van ingenieurs wordt dus juist steeds uitdagender dankzij technologische vooruitgang. En het is nog altijd niet zo dat er wegen of gebouwen na één druk op de knop uit 3D-printers rollen, de bouw blijft arbeidsintensief werk.”

Reageer op dit artikel