nieuws

Aanvoer zand en grind valt stil

bouwbreed Premium 135

Aanvoer zand en grind valt stil
Rijkswaterstaat

De aanvoer en productie van zand en grind dreigt helemaal stil te vallen door de problemen met de stuw bij Grave in de Maas. Handelaren maken zich ernstig zorgen, omdat er eigenlijk geen alternatieven zijn. “Dit is een domper voor de bouw.”

Met een gat van 25 tot 30 meter breed. Zo laat de stuw in de Maas bij Grave zich het best omschrijven, sinds een schip vorige week met het kunstwerk in aanraking kwam.  Rijkswaterstaat onderzoekt de exacte schade.

Hoelang de reparatie in beslag zal nemen, is nog onduidelijk, maar geen schip kan erlangs.
Met als gevolg dat tienduizenden ton grind en zand hun eindbestemming niet bereiken. “Dat aantal kan wel oplopen tot een half miljoen ton per week”, verklaren deskundigen tegenover Cobouw. “Alles wat op de Maas zit heeft hier last van.”

Blokkade op transportroute

Martin Rijnen van Niba Bouwstoffen in Nijmegen kan de totale schade niet overzien, maar maakt zich wel zorgen over de productie én de klant, betoncentrales en fabrikanten van betonproducten.

“Veel bedrijven hebben hier last van. Negentig producent van de winlocaties van zand en grind zit ten zuiden van de blokkade.”

Wegtransport te duur

Alternatieven zijn er volgens hem nauwelijks. Rijnen: “Omvaren via Antwerpen is mogelijk, maar ook de Brabantse kanalen zullen binnen de kortste keren dichtslibben. Een probleem is ook dat de waterstand op de Rijn relatief laag is.”

Grind en zand over de weg transporteren is volgens Rijnen een dure optie. “Een normaal schip naar Amsterdam laad ik vol met 2000 ton, per vrachtauto mag ik misschien 27 ton vervoeren. Dan heb je er zo 180 van nodig. Kun je nagaan wat dat kost.”

Gelukkig is het bouwvak

Rijnen nuanceert dat het nog bouwvak is. Mocht Rijkswaterstaat snel met een oplossing komen, dan valt de schade misschien mee. “Maar hoe langer het duurt, hoe groter de problemen worden. Neem het project Grensmaas waar wij voor 100.000 ton per week inzitten. Als dat niet weg kan, valt de productie ook stil.”

“Aan dat soort scenario’s wordt nu nog niet gedacht. In het rampscenario kan het natuurlijk zo zijn dat afnemers uitwijken naar andere locaties, maar dat is nu echt nog koffiedikkijken”, nuanceert een woordvoerder van Grensmaas, één van de grootste winlocaties van Nederland.

Grind winnen en kerstbomen

De schade is volgens hem nog te overzien, vanwege de bouwvak. “We draaien in feite op de lichtjes van kerstbomen. Als het een kwestie van twee weken blijft, zoals Rijkswaterstaat tot nu toe zegt, is er niet zoveel aan de hand. Gaat het langer duren dan moeten we de koppen misschien bij elkaar steken.”

Twan Reintjes, projectleider bij Teunesen zand en grind ervaart direct de gevolgen van de problemen met de stuw. “De waterstand in de haven is met 2,5 tot 3 meter gedaald. Een schip staat nu leeg aan wal. Voor vandaag stonden er vier schepen op de planning, voor morgen alweer zes.”

Vooral de onzekerheid vindt hij vervelend. “Ik wil mijn klanten graag van informatie voorzien, maar dat kan ik nu niet. En met sommigen van hen heb ik contractuele afspraken. Dit is een domper voor de beton en utiliteitsbouw en de wegenbouw.” 

Reageer op dit artikel