nieuws

Weg met de behoudendheid, Hallo ambitie!

bouwbreed 7

Weg met de behoudendheid, Hallo ambitie!

Er zijn nog markten waar er niet echt onderscheid is tussen de verschillende partijen. Vaak zijn dat markten waar prijs leidend is of was. De noodzaak was er gewoonweg niet om moeite te stoppen in andere dingen dan een onderscheidende prijs.

Nu het gros van de aanbestedingen op prijs/kwaliteit wordt gestuurd, wordt die noodzaak wel gevoeld en zie je dat alles draait om opvallen ten opzichte van je concurrenten, om je te onderscheiden op inhoud. Dat vraagt om een goed kader als basis, om visie. En toch wordt vaak heel behoudend gereageerd. Te weinig visionair.

Ik moet dan altijd denken aan een – inmiddels wat ouder – boek van Seth Godin: “Survival is not enough”. Goed zijn is niet goed genoeg, zegt hij daarin. Het gaat erom de beste te willen worden. Hij pleit voor het op zijn kop zetten van je eigen branche of organisatie. Het gaat om ambitie hebben. Risico’s nemen. Verandering omarmen.

Regie

Precies de dingen die ervoor zorgen dat je aan onderscheidend vermogen wint, en als dikke bonus ook meer de regie in handen krijgt. Sowieso op de prestaties in de markt, maar daardoor ook met aanbestedingen. Het probleem met aanbestedingen is vaak dat bedrijven het idee hebben dat ze geen invloed hebben bij het inschrijven. Niets is minder waar, en dan heb ik het niet over steekpenningen. Luister naar de aanbestedende dienst, naar zijn situatie, naar de markt, naar je eigen ambitie en zoek naar de win-winsituaties, dan komen de punten vanzelf.

Hoe concreter en uitgesprokener een organisatie is, des te makkelijker is het om keuzes te kunnen uit- en onderbouwen. In de dagelijkse gang van zaken, maar ook bij het inschrijven. Dus weg met de behoudendheid, en hallo ambitie!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels