nieuws

Tunnelbuis gebouwd voor de toekomst

bouwbreed 5

Tunnelbuis gebouwd voor de toekomst

De werkzaamheden aan de westelijke tunnelbuis van de Delftse spoortunnel zijn in volle gang. Tijdens de Dag van de Bouw mag ook het Delftse publiek een kijkje komen nemen. Maar na de afronding over anderhalf jaar blijft de westelijke tunnelbuis nog minstens vijf jaar ongebruikt.

Op de omloop van de Delftse stadsmolen is het uitzicht over het werk aan de Spoorzone fantastisch. De molen staat pal naast de parkeergarage en tweede tunnelbuis in aanbouw, en ligt bovenop de oostelijke tunnelbuis van de spoortunnel, die alweer anderhalf jaar in gebruik is. Op de molen is dat voelbaar en hoorbaar, maar niet heel erg: een lichte trilling en een vaag gebrom verraden dat er een trein passeert.

Ondergronds traject

Het is moeilijk voor te stellen dat op deze plek in het centrum van Delft nog geen anderhalf jaar geleden een spoorviaduct stond waar treinen op dik vier meter hoogte iedere paar minuten voorbij kwamen. Nu hebben de woningen aan de Spoorsingel ineens vrij uitzicht op de Phoenixstraat en de oude stadsmolen. Het viaduct, gebouwd in 1961, werd in het voorjaar van 2015 gesloopt. Daarvoor moest eerst de tunnel en het ondergrondse station in gebruik zijn. Eigenlijk is daarmee al aan het belangrijkste deel van de opdracht voldaan: het spoortraject is ondergronds.

Klaar voor de toekomst

De tweede tunnel ligt er namelijk voor de toekomst. Pas als er een definitief tracébesluit komt, kan er worden gewerkt aan de viersporigheid tussen Rijswijk en Delft Zuid. Op zijn vroegst rijden de eerste treinen dan in het begin van het nieuwe decennium door de westelijke buis. 

De tunnel is uiterlijk in 2018 af

Toch kon het niet anders, zegt projectmanager Ad Broeders van ProRail. “Het werk zorgt nu al jarenlang voor overlast voor de Delftenaren. Als we moeten wachten op het definitieve besluit, dan betekent dat opnieuw dat het hele gebied te maken krijgt met grote bouwwerkzaamheden.” De tweede buis wordt nu pas aangelegd, omdat eerst het viaduct gesloopt moest worden. Zo’n 300 meter van de tunnel werd wel eerder gebouwd. Daar was al ruimte voor, omdat het viaduct in een lichte boog liep. De tunnel is uiterlijk in 2018 af, maar het spoor, de installaties en de afbouw zijn er dan nog niet. “Dat hebben we in de eerste tunnelbuis wel gedaan, maar voor de tweede buis hoorde dat niet bij ons contract,” zegt projectleider Rick Pattipeilohy van de aannemerscombinatie Crommelijn.

Spectaculaire ruimte

Maar het blijft een raar idee dat een enorme tunnelbuis van kilometerslengte nog jarenlang -of misschien wel definitief- werkloos onder de grond ligt. De enorme lege ruimte ziet er spectaculair uit, bijna een filmdecor. Dat weten meer mensen, heeft de projectorganisatie gemerkt. Woordvoerder Irene Van Oudenniel: “Je moest eens weten hoe vaak we een aanvraag krijgen om hier te filmen of een photoshoot te houden. En we zitten in Delft, dus je krijgt aanvragen voor een studentenfeest of voor een foto van het bestuur van een studentenvereniging.” Allemaal vergeefs, want de organisatie is streng. “Daar kunnen we natuurlijk geen toestemming voor geven.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels