nieuws

‘Geef de overlagingstechniek terug. En onze fietsen’

bouwbreed 2

‘Geef de overlagingstechniek terug. En onze fietsen’

Betonspecialist Peter Buitelaar blijft vechten voor de Nederlandse rechten op de overlagingstechniek voor stalen bruggen. Aan een Duitse aannemer die een innovatieprijs in de wacht sleepte, vraagt hij in zijn blog meteen de oude fiets van zijn grootvader terug.

Moest dat nou, die fietsen uit de Tweede Wereldoorlog erbij halen?

“Aannemer Leonhard Weiss en leverancier Contec wonnen op de Bauma een innovatieprijs voor een toepassing die wij hier bedacht hebben. Zo kan ik ook innoveren.”

Zo gaat dat toch in de bouw? Wat in het ene land al lang gemeengoed is, is bij de buren een grote innovatie.

“We hebben de Duitsers vijftien jaar lang tijdens congressen en projectbezoeken laten zien hoe je een vermoeide brug overlaagt met hogesterktebeton. Dit is pronken met andermans veren.”

Gun ze hun feestje.

“In Duitsland zijn de rechten van leveranciers veel beter beschermd. Aanbestedende diensten zijn er niet bang om met één partij in zee te gaan en royalties te betalen. Maar die komen de Nederlandse belastingbetaler toe.”

Hebben de Duitsers de techniek een-op-een gekopieerd?

“Absoluut. We hebben alles in een open samenwerking met Rijkswaterstaat ontwikkeld. Alle details, ook die van het pilotproject, zijn te contoleren op internet. Daar heb je geen Panama-papers voor nodig.”

Is er nog een overtreffende trap van de fiets? Komt Mein Kampf langs in de volgende blog?

“Als het moet kan ik sarcastisch zijn, maar er zijn grenzen. Leonhard Weiss schermt meteen met juridische stappen. Je moet niet de boodschapper neerschieten, maar eerst alles goed onderzoeken.”

U durft nog wel een stap op een Duitse bouwplaats te zetten?

Ik heb een prima verstandhouding met Duitsers. Zo’n steek onder water over die fietsen, daar kunnen ze best tegen. Ze maken zelf ook nog altijd grappen over Ossies en Wessies.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels