nieuws

Heel systeem verkoopt beter dan losse producten

bouwbreed 11

Heel systeem verkoopt beter dan losse producten

Ruim gesorteerde fabrikanten die de opdrachtgever zoveel mogelijk werk uit handen nemen met samenhangende systemen verkopen meer dan leveranciers die een enkel product aanbieden, meent LG Electronics Benelux.

De fabrikant van onder meer klimaatsystemen zet daarom vooral in op ‘gemak’ voor de opdrachtgever en de installateur. De nadruk komt volgens Richard de Waal, director of air conditioning & energy solutions, steeds meer te liggen op complete systemen in plaats van op afzonderlijke producten. “De producten zijn zoveel mogelijk ‘plug & play’ en zijn onderdeel van een samenhangend systeem.” De fabrikant benadert de markt ‘verticaal’. Bij bijvoorbeeld klimaatinstallaties gaat betreft het dan alles wat nodig is om tot een comfortabel binnenklimaat te komen. LG neemt daarbij de gelegenheid te baat om opdrachtgevers ook zijn andere producten onder de aandacht te brengen.

De fabrikant richt zich daarbij met zijn ‘dienstverlenende leverancier’ Centercon met nadruk op hotels en winkels; hospitality en retail met speciaal ontwikkelde of aangepaste systemen en producten. Een aantal van deze professionele voorzieningen is later om te bouwen tot varianten voor de consument. Op die manier verwacht LG ook zijn professionele bewakingssystemen aan consumenten te kunnen aanbieden. De fabrikant biedt hen de mogelijkheid om bijvoorbeeld de werking van hun airco te volgen via en tablet of smartphone. Installateurs kunnen op hun beurt met een service-app van het bedrijf de juiste hoeveelheid bijvulling berekenen.

“Zo’n systematische benadering heeft het voordeel dat al vroeg in de voorbereiding duidelijk wordt wat bijvoorbeeld voor een klimaatinstallatie nodig is en hoe alle benodigdheden moeten worden samengebouwd”, vindt De Waal. LG heeft ook een aanvulling (LATS CAD) op BIM-programma’s waarmee ontwerpers op voorhand fouten in onder meer het leidingenwerk kunnen voorkomen. Dat wordt automatisch gegenereerd. Het programma simuleert ook luchtstromingen in een ruimte en helpt zo de optimale plek te bepalen voor onder meer binnendelen.

De fabrikant garandeert dat de installateur het resultaat met een minimum aan mensen en moeite kan uitvoeren. Een meer doordachte verpakking helpt daarbij. LG ontwikkelde die voor binnendelen van airco’s. “Tot nog toe moesten twee man die uit de doos halen”, zegt Niels Visser van Centercon. Met de verbeterde versie kan één monteur het buitendeel uitpakken en op het draagframe plaatsen. Het laatste is weer zodanig ontworpen dat de monteur het zonder problemen waterpas kan hangen. Alle aansluitingen zijn zoveel mogelijk voorbereid met onder meer uit te breken sparingen. “De monteur heeft eigenlijk alleen nog een schroevendraaier nodig”, denkt Visser.

Warmtepompen

LG verwacht een markt te kunnen bedienen die nog steeds groeit, inclusief woningen. “Naarmate de epc scherper wordt, krijgen ketelbouwers het moeilijker HR-ketels te verkopen vanwege het lagere rendement en de CO 2-uitstoot. We zullen daarom zien dat warmtepompen de nieuwe norm worden”, verwacht De Waal.

Het alternatief is volgens hem de lucht/water-warmtepomp zoals LG die bouwt. Als onderdeel van een compleet systeem voor verwarmen en koelen van ruimten en verhitten en bufferen van tapwater wordt dat “de toekomst voor de woningbouw”.

Zonnepanelen horen daar volgens de fabrikant ook bij. Vanuit de divisie LG Solar bedient het bedrijf de Nederlandse markt sinds 2012 en heeft grote zonne-energie projecten gerealiseerd, waaronder een grootschalig project in samenwerking met BAM. Op termijn hoopt LG ook een accu voor zonnepanelen te leveren om een overschot aan zonnestroom tijdelijk te kunnen opslaan. Het bedrijfsonderdeel Chemicals maakt al accu’s voor de autofabrikanten Tesla en GM.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels