nieuws

‘Ik kan toegevoegde waarde bieden aan BAM-strategie’

bouwbreed

‘Ik kan toegevoegde waarde bieden aan BAM-strategie’

Roel Vollebregt (54) is de nieuwe directievoorzitter van BAM Bouw en Vastgoed. Hij werkt al sinds 1999 bij BAM. Voor zijn overstap was hij directievoorzitter van gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM, onderdeel van BAM.

Vanwaar deze overstap?

“Ik heb tien jaar als directievoorzitter van respectievelijk BAM Vastgoed en AM gewerkt en dan is het plezierig door te kunnen schakelen. Het is fijn dat het concern mij die kans biedt. BAM heeft onlangs haar nieuwe strategie ‘Building the present, creating the future’ gepresenteerd. Daaraan kan ik toegevoegde waarde bieden.”

Wat maakt u geschikt voor deze functie?

“Los van mijn ervaring denk ik dat bouw en vastgoed veranderingen doormaken. Dienstverlening aan de klant wordt belangrijker. Bij AM hebben we tijdens de crisis een nieuw klantmodel ingevoerd ‘I AM YOU’, een omschakeling van procesmatig naar klantgericht werken, met conceptuele kracht, co-creatie en innovatie als kernbegrippen. Die filosofie is ook relevant voor andere bedrijven binnen BAM Bouw en Vastgoed. Ook legde AM de focus op specifieke product-marktcombinaties. Als ontwikkelaar liep AM eerder tegen de teruglopende markt aan, de bouw is laatcyclisch.”

Wat gaat u precies doen?

“Overeenkomstig de BAM-strategie gaan we verbeteren en vernieuwen. Dit begint bij het verder verbeteren van onze dienstverlening. We gaan nadenken welke product-marktcombinaties we wel en niet gaan doen en we gaan zoeken naar verbeterde samenwerking binnen het concern en meer onderlinge samenhang tussen activiteiten. Hoe? Eerst analyseren waarheen de markten zich bewegen. Voor woningbouw is dat heel anders dan voor retail. En nadenken over hoe we kunnen profiteren van groei. Markt en klant zijn voor ons de norm voor wat we doen en moeten doen.”

Wat wilt u bereiken in een paar jaar tijd?

“In de woningmarkt groeien en focussen op de juiste product-marktcombinaties. Voor utiliteitsbouw zien we toekomst in technische installaties, groei van beheer en onderhoud. BAM Bouw en Techniek scoort uitstekend op know-how, maar die kwaliteit kunnen we beter vermarkten. Ik zou het mooi vinden als we daar flinke stappen in gaan maken.”

Heeft u weleens slecht nieuws moeten brengen en hoe was dat?

“Als ik terugkijk naar de vastgoedmarkt van de afgelopen jaren, dan zijn we als ontwikkelaar fors gekrompen in output en aantal mensen. Ik heb leiding gegeven aan dat proces. Enerzijds was dat voor mij als bedrijfskundige interessant en uitdagend. Maar het was ook heel moeilijk. Het gaat over mensen met gezinnen. Dat was lang niet altijd leuk. Als ik vooruit kijk zie ik groei. Dat is veel plezieriger.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels