nieuws

Huid van composiet beschut Hilton op Schiphol

bouwbreed

Huid van composiet beschut Hilton op Schiphol

Vezelcomposiet lijkt licht ontvlambaar, maar je kunt er prima brandwerend en luchtdicht mee bouwen. De levendig vormgegeven composietgevel van het vorige week geopende Hilton Hotel Schiphol houdt geluid, koude en brand buiten.

Geveltechnisch was de nieuwe blikvanger van luchthaven Schiphol een flinke uitdaging. Het 42 meter hoge gebouw is afgewerkt met witte en antracietkleurige panelen met sterk verschillende buigstralen, volstrekt willekeurig gepositioneerd over het geveloppervlak. “Voor een gevel met zo’n complexe vorm is composiet ideaal”, zegt Jhon de Wild, adviseur geveltechniek van DGMR. “Je moet alleen het aantal mallen zien te beperken, want die kosten al gauw een ton per stuk.”

Handgebouwde mallen

Dat lukte op Schiphol aardig. In samenwerking met gevelbouwer Rollecate en composietspecialist Polux als onderaannemer werd een gevelsysteem bedacht met elementen van 7,20 bij 3,60 meter. Voor de productie van de vierhonderd elementen waren zeven handgebouwde mallen nodig. De elementen bestaan uit twee dunne schillen van 6 millimeter glasvezelversterkt composiet, met daartussen een 135 millimeter dikke PIR-plaat.

Voor de testoven hielden ze zich kranig

Dat daarmee dertig minuten brandwerendheid haalbaar is, bewezen DGMR en Polux eerder in het nieuwe stadskantoor Utrecht. “Die waren dikker, maar ook daar waren we vooraf sceptisch. Het is toch kunststof”, zegt DGMR-directeur Johan Koudijs. “Maar voor de testoven hielden ze zich kranig. Dat komt doordat polyester een thermohardende kunststof is en dus niet smelt, maar verkoolt. De glasvezels in het materiaal houden de verkoolde laag op z’n plek, waardoor het inbranden wordt vertraagd.”

Brandprestaties

De Hilton-panelen waren lichter, maar hielden het toch 32 minuten vol. Polux slaagde er in het composietmengsel zodanig aan te passen dat de brandprestaties omhoog gingen zonder dat dit ten koste ging van het injectieproces en de kleurechtheid. Ook de brandvoortplanting bleek goed onder controle te brengen. De panelen voldoen aan klasse B volgens de NEN-EN 13501-1.

Tijdens de proeven bij brandlaboratorium Efectis kwam niet het kunststof, maar de elementenkoppeling als kwetsbaarste deel uit de bus. Daarom is daarin extra minerale wol toegepast. Voor de elementenkoppeling werd een zelfde systeem gebruikt als bij een aluminium gevelsysteem. Rondom de composietelementen zijn aluminium profielen gemonteerd. Daarmee worden de elementen gekoppeld met rubbers voor de afdichting. Die oplossing bleek goed voor een hoge mate van luchtdichtheid. De qv;10 waarde is waarschijnlijk kleiner dan 0,2 dm3/s.m2. Dat gaf ook garantie voor een hoge energiezuinigheid.

Wybertjes

Behalve de witte elementen, die kant-en-klaar inclusief glas werden aangeleverd, zijn kriskras over de Hilton-gevel ook grijze ‘wybertjes’ te vinden. Deze elementen spelen een speciale rol in de geluidwering, doordat ze aan de achterzijde zijn gevuld met minerale wol. Dit pakket zorgt voor geluidsabsorptie en extra massa, waardoor iedere hotelkamer aan de minimale geluidseisen voldoet. De wybertjes werden met een bedhaaksysteem onzichtbaar gemonteerd op de composietplaten. Op die manier ontstaat een verspringend oppervlak met panelen die soms 10 centimeter voor de glaslijn liggen en andere die juist terugliggen.

Waar de hotelkamers precies liggen, is in de lappendeken niet te zien. Montage van de witte composietpanelen gebeurde met een telescoopkraan en een hoogwerker. Alle onderdelen van de panelen werden keurig genummerd aangeleverd zodat ze snel en in een logische volgorde konden worden afgehangen. De grijze panelen en de glasdelen werden vanaf de verdiepingen aangebracht.

Composiet is wat DGMR betreft het materiaal van de toekomst

Voor hoogwaardige gevels met complexe vormen is composiet wat DGMR betreft het materiaal van de toekomst. Voorwaarde is wel dat het thermohardende materiaal beter recyclebaar wordt. Hindernis is daarnaast nog steeds de prijs – zeker 400 euro per vierkante meter – en de lange productietijd. “Je hebt partijen nodig die op grote schaal kunnen produceren met een klein aantal mallen”, zegt De Wild. “Best lastig, want je kan per mal hooguit één element per dag maken. Daar zit de bottleneck, dat is lastig te organiseren.”

Projectgegevens

Opdrachtgever: Schiphol Real Estate, Schiphol

Architect: Mecanoo Architecten, Delft

Constructeur gevel: Rollecate, Staphorst

Adviseur geveltechniek/brandwerendheid: DGMR, Arnhem

Onderaannemer composiet: Polux, Medemblik

Geveloppervlak: 10.000 vierkante meter composietpanelen, 2.000 vierkante meter aluminium vliesgevels

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels