nieuws

“We willen bouwen volgens de natuur”

bouwbreed

“We willen bouwen volgens de natuur”

De Achterhoek wil te boek staan als de slimste maakregio van Nederland. Martin Stor moet de aanwezige, ‘losse eindjes’ aan elkaar knopen. Bouwbedrijven zijn welkom om mee te doen, maar hij gaat er niet op wachten: “Met partijen buiten de bouw zijn we al begonnen met vormvrije woningen die consumenten zelf kunnen ontwerpen.” 

Kun je hem niet bereiken, dan is hij waarschijnlijk aan het fietsen. Martin Stor, kennismakelaar economische vitaliteit van de Achterhoek2020 fietst graag. Bovenal broedt hij op slimme bedrijvigheid in de regio, samen met overheden, bedrijven, ziekenhuizen, corporaties, ondernemers en kennisinstellingen.

“Waarom het logisch is om fors in te zetten op de maakindustrie? Twintig jaar geleden vond men de industrie nog vies. Nu heeft die industrie juist het vermogen om dingen te maken op een duurzame manier. Het levert tastbare producten op, geen luchtbellen, zoals de producten van banken, maar dingen die pijn doen als ze op je voeten vallen.”

Als aanjager van de zoveelste Achterhoekse ‘maakover’ wordt hij op zijn wenken bediend. Vooral de metaalbedrijven in zijn regio weten wat vernieuwen is en leveren hun producten wereldwijd aan technologische concerns, zoals ASML. “Die voorsprong heeft te maken met onze ijzergeschiedenis. Het ijzer, afkomstig uit Duitsland, zat overal. In de weilanden en het moeras. Daar komt ook het liedje Oerend hard vandaan, haha.”

Het kon niet op. IJzergieterijen groeiden begin vorig eeuw als paddenstoelen uit de grond. Maar het ijzerzoeken hield een keer op. “Op een zeker moment werd het veel goedkoper om het ergens anders vandaan te halen. De ijzerindustrie in de Achterhoek werd kortweg ingehaald door mondiale ontwikkelingen.”

Nieuwe transitie

IJzer werd textiel. “En ook daarvoor waren machines nodig. Het ene na het andere machinefabriekje ‘dook’ op. Toen ook die ‘nieuwe’ industrie instortte was het de beurt aan metaalleveranciers. De machines waren er al, en de kennis over ijzer is nooit verloren gegaan. De laatste tien, twintig jaar maakten we in de Achterhoek opnieuw een transitie mee in werkgelegenheid. Computers en techniek is nu wat hier de klok slaat.”

Brabant mag dan de brains hebben. Ook de Achterhoek wil smart zijn. Investeren in robots en slimme systemen. Met de gebruiker aan de knoppen. Letterlijk. “Binnen afzienbare tijd laten bedrijven zich aansturen door de muis van de klant. We stevenen af op een volledig digitale wereld. Op dat proces zetten wij sterk in.”

De maakindustrie is geen luchtbel zoals het bankwezen

Stor gelooft in een netwerkaanpak. Horen we dat niet vaker? Waarmee onderscheidt de Achterhoek zich van andere regio’s? Wat is de usp (unique selling point) van de Achterhoek? “Dat is vooral de sociale innovatie. Dat zit in de bedrijven zelf. Van Raam bv uit Varsseveld won niet voor niets de Smart People Award prijs van de Metaalunie in 2015. Dat heeft te maken met hoe ze daar met elkaar omgaan. Ze willen daar af van alle managers en zaken meer van onderaf laten ontstaan. Ze geloven heel sterk in de kracht van mensen.”

Noaberschap (neighbours, buren) noemen ze dat in de Achterhoek. “Dat heeft te maken met onze agrarisch en redelijk armoedig verleden. Mensen moesten het heel erg met elkaar doen. Een cultuur van je bent er voor elkaar.”

Maakindustrie

Oneliners zoals “mensen zijn parels” en “een rijtuigenhouder moet je geen auto laten ontwikkelen” heeft Stor genoeg. Net zoals onderzoeken en bedrijven die aantonen dat de Achterhoek goed op de maakindustriekaart staat. En ook met de werkgelegenheid gaat het best goed. Je vraagt je af. Heeft dit gebied de letterlijk krimpende bouwsector nog wel nodig? Of beter gezegd. Is een brug tussen de bouw en de maakindustrie noodzakelijk?

“Ja, maar juist ook buiten de bouw ontstaan hier veel concepten en ideeën. Zo proberen we hier van de klassieke blokkendoosaanpak los te komen. Wat nou als je het volledige concept woning kunt industrialiseren? Als je met beton de hele andere kant op denkt. Nu wordt er vaak met losse elementen gewerkt. In beperkte kring zijn wij bezig met een technologie, waarmee consumenten zelf hun huis kunnen samenstellen. Zonder rechte muren. Bouwen zoals de natuur.”

Legoblokken van pasta, zonder vormbeperkingen, waarmee je woningen kunt bouwen en afbreken in een handomdraai. Zo ziet Stor de toekomst voor zich. “Ja dat is best revolutionair. Dat soort innovatie moet je dan juist ook buiten de branche om doen. Dakpannen? Wie heeft ze nodig? Heb je ooit een dak in de natuur gezien?”

Fabelachtig klinkt zijn verhaal hoe dan ook. Heeft Stor nog wel iets nodig? Waaraan ontbreekt het nog? “Nou dat is heel simpel. Aan een open mind. Experimenteerruimte? Ja ook. Ik vind alleen wel dat mensen dat al snel in de mond nemen om het daarna weer uit te spugen. Je moet dus niet over een proeftuin beginnen als je daarvoor geen budget hebt. Of ik een idee voor een locatie heb. Misschien juist in de steden die leeglopen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels