nieuws

Magneten verminderen slijtage overbrenging

bouwbreed

Magneten verminderen slijtage overbrenging

Magnetische overbrengingen helpen de slijtage aan onder meer materieel te verminderen. En omdat er geen tandwielen meer zijn die fysiek contact met elkaar maken, daalt ook de overlast van trillingen en het gebruik van smeermiddelen.

Magnomatics, een spin-out van de universiteit Sheffield, ontwikkelde onder de noemers Pseudo Direct Drive (PDD) en Magsplit twee varianten van zijn magnetische overbrenging. Met Rolls-Royce en motorspecialist ATB Laurence Scott bouwt het bedrijf rond zijn PDD een aandrijving die in eerste aanleg bedoeld is voor schepen. De PDD bestaat uit drie in elkaar passende ringen, elk gescheiden door een luchtspleet. De buitenste en de binnenste ring zijn bezet met permanente magneten. De middelste ring bestaat uit stalen segmenten die het magnetische veld tussen binnenste en buitenste ring veranderen. Het veld laat de ringen draaien zonder dat ze fysiek contact maken. De ringen zijn gemonteerd in een elektrische wikkeling die zen in beweging zet wanneer er een elektrische stroom door vloeit. De ontwikkelaars noemen de PDD een slijtvast alternatief voor tandwielkast om zware last in beweging te brengen. De contactloze overbrenging helpt ook het brandstofverbruik te verminderen en verlaagt dus tevens de uitstoot van schadelijke stoffen.

De Magnosplit is bedoeld voor variabele transmissies. De ontwikkelaars denken vooral aan hybride aandrijvingen met een constant toerental dat wordt omgezet in een variabel toerental.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels