nieuws

Alkmaars autoverkeer raast over composietbrug

bouwbreed

Alkmaars autoverkeer raast over composietbrug

Alkmaar neemt de Nelson Mandelabrug over de Kolhorn in gebruik. De combinatie van een tafel- en basculebrug heeft een dek uit composiet.

Vezelversterkte kunststof is sterker dan het staal waarvoor het materiaal in dit geval een alternatief is. Het is geen ‘plastic’ maar een hoogwaardige thermohardende kunststof, zegt architect Joris Smits van Royal Haskoning­DHV die met zijn collega Sven Spierings de Nelson Mandelabrug ontwierp. Liesbeth Tromp van hetzelfde bureau hoogwaardige kennis in van de toepassing van composiet in de infrastructuur.

In het ontwerp was ruimte aan de markt gelaten om de brug zowel in composiet als in staal te kunnen bouwen. Aannemer CFE-Demaco koos, mede op economische gronden, voor composiet, zegt Smits. Daarbij zijn besparingen op onderhoud mee gewogen. Vezelversterkte kunststof legt volgens hem geen beslag op schaarser wordende grondstoffen. Aan het eind van de ruim honderd jaar die een composietbrug meegaat, kan de energie uit het materiaal worden teruggewonnen door het in een verbrandingsoven om te zetten in elektriciteit. Het glas kan worden gebruikt als wapening voor beton.

In die periode krijgt ultraviolet licht geen vat op de bestendigheid van het materiaal. Een robuuste en strakke gelcoating weert deze schadelijke straling. De aanbruggen zijn gemaakt uit beton. Net als het middendeel zijn de randen afgewerkt met composiet zodat de brug esthetisch als een geheel oogt. Als contrast zijn de vier contragewichten rood geschilderd.

Beweegbare brug

Aanvankelijk was voor de Kolhorn een vaste oeververbinding voorzien om het bedrijventerrein Beverkoog te verbinden met de N242 in Heerhugowaard. De keuze viel op een beweegbare brug nadat bedrijven langs de Kolhorn zich zorgen maakten over de doorvaarthoogte. Het tafelmechaniek tilt het middendeel anderhalve meter op. Hoger heeft ook geen zin omdat aan weerszijden van de Nelson Mandelabrug vaste bruggen liggen.

De gemeente koos voor een onderhoudsarme elektro-mechanische aandrijving omdat het plaatselijke bestuur niet de hydraulische aandrijving wilde die doorgaans voor zulke bruggen wordt gebruikt. Schroefcilinders bewegen het middendeel op en neer. Vier contra- ­ gewichten ondersteunen de bewegingen en helpen zo het brugbedrijf energieneutraal te maken; een eis van de opdrachtgevers. De contragewichten bestaan uit een stalen omkasting die is gevuld met zwaar beton waaraan staal is toegevoegd. Het resultaat is een combinatie van een tafel- en een basculebrug.

De brug is bedoeld voor autoverkeer; fietsers en voetgangers mogen er niet overheen. Langs de rijbanen zijn stalen geleiderails gemonteerd. Naast deze rails liggen aan weerszijden 60 centimeter brede schouwpaden waarlangs een stalen hekwerk staat. De technische ruimten voor de elektrische en werktuigbouwkundige installaties zijn verwerkt in de betonnen landhoofden. De installaties die het verkeer regelen en de verlichting zijn zoveel mogelijk samengebracht in één punt in de as van de pijlers.

Vezelversterkte kunststof raakt wereldwijd gezien meer in trek als materiaal voor de bruggenbouw. De teller voor 10 tot 15 meter lange oeververbindingen voor voetgangers en fietsers staat al op een kleine vierhonderd. Ook voor grotere overspanningen voor het autoverkeer neemt de interesse voor dit materiaal toe.

Royal HaskoningDHV ontwierp de Nelson Mandelabrug voor de provincie Noord-Holland en de gemeente Alkmaar. In totaal beslaat de brug een lengte van 67 meter. Met beweegbare dek meet 22,5 bij 14,5 meter.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels