nieuws

‘Onderschat nooit de kracht van water’

bouwbreed 66

‘Onderschat nooit de kracht van water’

Rijkswaterstaat trekt ruim 800 miljoen uit voor de Afsluitdijk. De opdrachtgever wil dit keer niet verrast worden door extreem lage inschrijvingen. Er gelden strikte spelregels. ‘‘Onderschat dit project niet.’’

Deze indringende boodschap met dubbele lading, gaf directeur grote projecten Cees Brandsen van Rijkswaterstaat tweehonderd marktpartijen mee tijdens de Industry-Day. De markt kijkt al meer dan een jaar reikhalzend uit naar de beloofde tender voor het aansprekende project. De belangstelling vooraf is dan ook groot.

De tenderprocedure gaat anderhalfjaar in beslag nemen en zal verlopen volgens het inmiddels beproefde concept van de dialoog. Maar er gelden dit keer meer spelregels. Er moet een échte dialoog op gang komen. Brandsen: “De kracht van dbfm is de uitgebreide dialoogfase. Pak die kans om problemen en issues op tafel te leggen en bespreekbaar te maken. Samen met de markt, is ook echt samenwerken. Denk erover na en besef waar je aan begint als je inschrijft. Onderschat nooit de kracht van water.”

Rijkswaterstaat wil niet verrast worden door extreem lage inschrijvingen en wil vooraf alle risico’s doorspreken, zonder ruimte voor interpretatieverschillen. Die les is wel getrokken uit eerdere dbfm-projecten en de opdrachtgever is vast van plan niet opnieuw in zo’n valkuil te trappen. Innovatieve concepten zijn bespreekbaar, maar dan wel vooraf. De principes uit de Marktvisie zijn daarbij leidend en dat betekent: vertrouwen, openheid en met respect voor elkaar. We lossen onze huidige problemen blijvend op, is de belofte. De vraag blijft nog wel, hoe? Rijkswaterstaat trekt een aantal grote risico’s bij voorbaat naar zich toe, zoals de vergunningen en onzekerheden over het bestaande areaal. Die trend is ingezet bij de Zuidasdok en gaat ook gelden bij de Afsluitdijk enBlankenburgtunnel.

Rijksmonument

De vrije speelruimte bij het ontwerp is beperkt door de aanwezigheid van zes rijksmonumenten en een streng beeldkwaliteitsplan, maar de opdracht omvat ook sluizen, pompen, dijkversterkingen en een vismigratierivier. De uitdagingen zullen daarbij zijn om gebruikers, beheerder en omgeving tevreden te houden in combinatie met energieneutraliteit en respect voor het ‘icoon’.

Ook contractmanager Wop Schat waarschuwt voor het onderschatten van dit soort complexe vraagstukken. “De dijk moet sterk genoeg zijn, klinkt simpel, maar hoe bewijs je dat? We eisen bijvoorbeeld een praktijkproef in de Deltagoot bij Deltares om aan te tonen dat de dijk weerstand biedt bij hoge golven.”

De markt moet daarnaast keiharde garanties kunnen afgeven tot 2028 over het waterpeil van het IJsselmeer, de beschikbaarheid van sluizen en het risico op overslag. Het contract loopt veel langer, maar de ontwerpeisen voor waterafvoer gelden twaalf jaar. De dijk – die feitelijk een dam is – moet hoogwater keren en water afvoeren, maar is ook beschikbaar voor het laten passeren van wegverkeer (A7) en scheepvaart. Vier functies waarvoor hoge beschikbaarheidseisen gaan gelden.

Zestien A4’tjes

Het project komt in een dbfm op de markt, maar er zitten ook elementen uit Best Value Procurement ingeweven met een uitgebreid kansen- en risicoplan. In de eerste ronde mogen marktpartijen in zestien A4’tjes twee kansen en twee risico’s uitwerken. Na twee gespreksrondes gaan er drie partijen door naar de tweede ronde.

In de twee ronde is een hoofdrol weggelegd voor de top 5-risico’s bij het project. Rijkswaterstaat maakt zich zorgen over het functioneren van de bestaande spuisluizen en de aangrenzende infrastructuur in combinatie met de raakvlakken en vergunningen. De opdrachtgever wil ook zeker weten dat de markt het complexe vraagstuk niet onderschat. De inschrijvers mogen vijf kansen uitwerken.

Voor het contract geldt een plafondprijs van rond de 600 miljoen euro. Het project wordt naar verwachting in het voorjaar van 2018 gegund. De uitvoering moet in 2022 zijn afgerond.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels