nieuws

Klantgericht en een verbinder

bouwbreed Premium 19

Klantgericht en een verbinder

Eugene Grüter is onlangs begonnen als algemeen directeur van Sweco Nederland. Hij was In het verleden onder meer lid van het topmanagement van Royal HaskoningDHV en de BAM Groep. ‘‘Ik weet mensen op een natuurlijke manier mee te krijgen.’’

Is iedereen in het bedrijf al gewend aan de naam Sweco, na ruim honderd jaar Grontmij?

“Het is verrassend hoe snel die naam omarmd is. Ik proef veel trots dat mensen deel uitmaken van het grootste ingenieursbedrijf in Europa. Tegelijkertijd is er ook ruimte voor waar we vandaan komen.”

U hebt in uiteenlopende branches gewerkt. Spelen de verschillen nog een rol op het niveau waarop u werkzaam bent?

“In theorie komt het misschien op hetzelfde neer, maar voor mij persoonlijk maakt het veel uit. De rol die ik hier mag vervullen vind ik geweldig. Niet elke branche is hetzelfde. We doen hier betekenisvol werk. We richten Nederland in en lossen grote maatschappelijke vraagstukken op. Omgeving in combinatie met de rol die ik vervul, maakt het zo verschrikkelijk mooi. Ik gedij goed in een omgeving waar winnende argumenten in de toegevoegde waarde liggen. Wij verkopen kennis. Ik ben trots om deel uit te maken van een succesvol bedrijf met 15.000 werknemers.”

Bent u al begonnen aan een cursus Zweeds?

“Ik heb al een aantal woorden geleerd, maar ik denk dat een cursus niet nodig is. De voertaal met collega’s uit andere landen is Engels. Ik heb ook te maken met Noren en Denen, eigenlijk met heel Noord-Europa. Iedereen spreekt perfect Engels. Het is heel fijn om een gemeenschappelijke taal te hebben.”

Wat is uw opdracht bij Sweco?

“Dat het nog beter mag in output, omzet en winst. We hebben binnen Sweco een programma ‘Pad naar winstgevende groei’. Daarin gaat het om het inkleuren van de voorwaarden om dat te realiseren. Heel veel Sweco-landen hebben al laten zien dat ze daar succesvol in zijn. De bouwstenen liggen er al. Natuurlijk zijn ze niet overal exact hetzelfde toepasbaar, want elke markt is weer anders en elk land heeft zijn eigen specifieke zaken. Het mooie is dat Sweco steeds weer teruggrijpt naar businessprincipes die al decennialang bestaan. Dat zijn: focus op de klant, verbeteren van de interne efficiency en zorgen voor de meest benaderbare en betrokken medewerkers met erkende expertise. Dat vind ik mooi en krachtig. We maken in Nederland nog maar kort deel uit van het gezin Sweco, waar weer andere regels gelden dan bij Grontmij. Die regels omarmen we en nemen we mee in ons verbeterprogramma.”

Hoe zou u uw eigen managementstijl omschrijven?

“Ik ben een mensenmens, makkelijk toegankelijk. En ik weet mensen op een natuurlijke manier mee te krijgen. What you see is what you get. Ik ben klantgericht en ben een verbinder. Ik creëer de voorwaarden zodat mensen hun werk kunnen doen. En ik ben heel duidelijk: links is links, en rechts is rechts.”

Reageer op dit artikel