nieuws

Extra inframiljoenen vooral naar Randstad

bouwbreed Premium 23

Extra inframiljoenen vooral naar Randstad

Extra inframiljoenen gaan vooral naar steden. Dit maakte minister Schultz vandaag bekend.

Vooral Rotterdam en Amsterdam profiteren van de extra 1,4 miljard euro die het kabinet beschikbaar heeft voor infrastructuur. De regio Zuid, maar ook een stad als Utrecht heeft het nakijken.

In het Noorden van Nederland vragen bestuurders zich af of het wel zo slim is om te blijven investeren in gebieden waar de ruimtedruk het hoogst is.

Slechts 1,4 miljard euro voor ‘nieuwe beslissingen’

Het kabinet maakt op Prinsjesdag bekend dat het Infrafonds met twee jaar wordt verlengd tot 2030. Het was al duidelijk dat het grootste deel van de ruim 10 miljard euro die met de verlenging vrijkomt naar het onderhouden en vervangen van de bestaande infrastructuur gaat. Dit kabinet houdt ‘slechts’ 1,4 miljard euro over voor nieuwe beslissingen.

700 miljoen naar wegen

Minister Schultz heeft vandaag bekend gemaakt hoe dat geld verdeeld wordt. De helft (700 miljoen euro) gaat naar wegen. Amsterdam, Rotterdam en de goederencorridor Oost krijgen er stuk voor stuk 200 miljoen euro erbij. De overige 100 miljoen euro gaat naar andere maatregelen zoals het verbeteren van de A4 bij Leiden.

700 miljoen voor “opvangen risico’s” op het spoor

De resterende 700 miljoen euro wil Schultz vooral gebruiken voor “het opvangen van risico’s” op het spoor. Een deel van dat bedrag gaat ook naar Schipholplaza en wordt gebruikt om de infrastructuur tussen Heerlen en Aken aan te passen.

Andere miljoenen gaan op aan het aanpakken van verstoringen van de HSL, overwegen en fietsenstallingen bij stations.

Bekijk de Kamerbrief van Schultz met alle maatregelen.

Reageer op dit artikel