nieuws

Bouw profiteert matig van innovatiepotjes

bouwbreed Premium 59

Bouw profiteert matig van innovatiepotjes

Ruim 500 bouwers profiteerden vorig jaar van de innovatiesubsidies van Economische Zaken. Bijzondere innovaties als een gelijmde spoorstaaf en een onderhoudsvrije brug kregen geld, maar de sector weet de subsidiepot maar mondjesmaat te vinden. Vorig jaar profiteerden in totaal bijna 23.000 bedrijven van de speciale regelingen om onderzoek en innovaties te stimuleren en deze als succesvolle producten op de markt te zetten. Minder dan 2 procent van de toegekende aanvragen kwam uit de bouw en dat is relatief slecht.

Vooral de industrie, advies- en detailhandel weten te profiteren van de extra aftrek voor onderzoek en innovatie. Een duidelijke reden daarvoor is bij het ministerie niet bekend.

Verhoging budget

Met de regelingen is bijna 1 miljard euro gemoeid, waarvan opvallend genoeg 97 procent bij het midden- en kleinbedrijf terechtkwam. Inmiddels zijn de Wet Bevordering Speur- & Ontwikkelingswerk (WBSO) en Research & Development Aftrek (RDA) samengevoegd tot een pot. Driekwart van de aanvragen kregen al geld uit allebei de potjes en op deze manier verwacht het Rijk de regeling effectiever te maken en de aanvraagprocedure voor bedrijven eenvoudiger. Het budget is dit jaar bovendien verhoogd met 100 miljoen euro en vanaf 2017 met 115 miljoen euro.

Vorig jaar hebben 506 bouwbedrijven (exclusief zelfstandigen) gebruikgemaakt van de innovatieregeling, waarvan 38 starters. Het doorontwikkelen en optimaliseren blijkt vaak een kwestie van lange adem en daardoor kan langer achtereen subsidie worden aangevraagd voor dezelfde innovatie.

Duurzame innovatie

Zo wist Gerrien van der Houwen van EdilonSedra geld los te krijgen voor gelijmde spoorstaven die minder geluidsoverlast produceren. In stedelijke gebieden liggen spoorstaven vaak in betonnen platen en niet op een constructie van bielzen, grind en dwarsliggers. Met speciale elastische lijmen worden de rails in de platen vastgezet om geluid en trillingen van trams en treinen te reduceren. Voor het ontwikkelen van nieuwe lijmsoorten maakt de leverancier van speciale lijmsoorten en railbevestigingssystemen, gebruik van de WBSO. De 2-componenten silaanlijm, waaraan in 2010 een wereldwijd octrooi is toegekend, is veiliger voor de gezondheid en ongevoelig voor water. In de zoektocht naar duurzame innovaties en nieuwe biobased grondstoffen werkt het bedrijf samen met de Universiteit Wageningen.

Een ander voorbeeld uit de bouw is Krijn Leendertse van Prototaq Research & Development die succesvol subidie wist te krijgen voor een speciale milieuvriendelijke brandwerende coating voor dakplaten. De coating van anorganische stoffen onderscheidt zich van andere afwerklagen die gebruikt worden in de bouw. De basis bestaat uit magnesium gemengd met fosfaat, dat toepasbaar is op kamertemperatuur en corrosie- en brandwerende eigenschappen heeft. Behandelde dakplaten blijven 25 minuten brandwerend en bovendien hecht de coating op staal, beton en hout en hardt deze uit in 30 seconden.

In beweging

Ook de onderhoudsvrije brug van ultrahogesterktebeton (UHSB) en versterkt met staalvezels van FDN (Functional Design Netherlands) wist afgelopen jaar te profiteren van het innovatiepotje WBSO. De brug is slijtvast, vuilwerend, onderhoudsvrij en kost niet meer dan bestaande betonnen, stalen en composiet bruggen. “De vooruitzichten voor deze modulaire brugsystemen zijn veelbelovend. Het zeer duurzame materiaal zorgt voor lage life cycle-kosten. De huidige ontwikkelingen zullen bijdragen aan een nog concurrerender karakter met veel toepassingsmogelijkheden”, is de overtuiging van het ministerie. Er wordt nu gewerkt aan nog hogere betonsterkteklassen (betondruksterkten tot 800 N/mm). De eerste onderhoudsvrije UHSB-brug is overigens al in 2013 geplaatst.

Reageer op dit artikel