nieuws

In the picture

bouwbreed Premium 18

In the picture

Hoe maak je de perfecte XL? Hoe vang je het werk op de bouwplaats zo, dat de gefotografeerde bouwvakkers jouw plaat in de keet hangen, en de managers achter hun bureau? De komende weken gaan wij op stap met onze XL-fotografen.

De XL-foto is, ook na het verdwijnen van het dagblad, een belangrijke waarde in de nieuwsvoorziening van Cobouw. Elke dag geven onze fotografen een inkijkje op bouwplaatsen overal in het land, op allerlei projecten, op het land en in de lucht, van infra- tot woningbouwprojecten, en van renovaties tot herbestemmingen. Wat maken ze zoal mee tijdens hun zoektocht naar de perfecte XL? We vragen het onze vaste XL-leveranciers. Ruud Ploeg trapt af.

Fotograaf Ruud Ploeg maakt al ruim veertien jaar foto’s voor Cobouw. In die tijd maakte Ruud tientallen foto’s voor de XL-pagina’s in het dagblad. Voordat hij startte met zijn werkzaamheden voor Cobouw, fotografeerde Ruud voor onder andere ProRail en de NS. Spoorbouw heeft altijd zijn interesse gehad. Een zwartwitfoto die hij toentertijd maakte van een spoorvernieuwingsproject van ProRail, was voor de toenmalige Cobouw-redactie een schot in de roos, en het begin van een langdurige samenwerking.

Perfecte timing

Een schot in de roos is niet een-twee-drie gemaakt. De perfecte bouwfoto laat zich namelijk niet haastig vangen, zo verzekert Ruud. Geduld en timing zijn belangrijke voorwaarden voor het maken van een goede foto. Hij haalt een recent bezocht infraproject in Assen aan. Een spoorproject natuurlijk. Ruud heeft al tien minuten een graafmachine in het vizier. Foto’s heeft hij al gemaakt, maar het plaatje is echter nog niet compleet.

In tien seconden krijgt hij de mogelijkheid het plaatje ‘te laten kloppen”. Op het moment dat de graafmachine voor de zoveelste keer zijn draai maakt, verschijnt er een trein in beeld. De perfecte compositie. Zowel de machine als de trein erachter staan perfect in lijn. Perfecte timing. Dit is dé foto, hier heeft hij een half uur naar gezocht. “Alle elementen staan op hun plaats”, concludeert Ruud.

XL-bouwfoto

Met de paplepel

Van jongs af aan is Ruud gefascineerd door de bouw. Op twaalfjarige leeftijd gaat hij regelmatig aan de hand van zijn vader – overigens nog zonder camera – mee naar bouwplaatsen. Zijn vader werkte in een bouwbedrijf en “zat in grote projecten”. Bouwtekeningen lagen dan ook regelmatig uitgerold op de keukentafel. De herkomst van zijn interesse voor de bouw laat zich gemakkelijk raden.

Kennis en ervaring

Ruuds werk voor Cobouw leidde hem langs talloze bouwprojecten. Deze jarenlange ervaring helpt hem bij het schieten van mooie foto’s. Kennis van het bouwproces en “weten wat er gaat gebeuren”, leverde al veel prachtplaten op. Overigens hecht hij ook veel waarde aan naleving van de veiligheidsregels. Hij schuwt het wijzen op de regels op de bouwplaats dan ook niet: “Doe je helm op en je hesje aan”. “Anders is het antireclame voor de bouw”, vindt Ruud.

Het verhaal

Ruud vertelt met zijn foto’s graag ‘het hele verhaal’. Het formaat van de XL faciliteert dit. De foto’s zijn groot, dus is ieder detail goed waarneembaar. “Wanneer je lang naar een foto kijkt, zie je steeds weer nieuwe dingen. Er zitten veel verborgen elementen in”, weet Ruud. “Er gebeurt meer op de foto dan je in eerste instantie ziet”.

Er gebeurt meer op de foto dan je in eerste instantie ziet

Belangrijk voor een goede bouwfoto is dat er altijd zichtbaar gewerkt wordt; werk in uitvoering. Ruud vindt dat een project ook niet te veel af moet zijn. “Anders wordt het een architectuurfoto.” 
Als voorbeeld noemt hij bouwfoto’s waar op het bouwproces mooi wordt weergegeven: op de voorgrond zijn delen van het project al klaar, op de achtergrond wordt nog gebouwd. De foto vertelt het hele projectverhaal; van begin tot eind. “Het project gaat leven”, vertelt Ruud enthousiast.

Standpunt

De sleutel tot de perfecte bouwfoto is het bepalen van het juiste standpunt. Welk verhaal wil ik met deze foto vertellen? Wat komt in beeld, en wat blijft er bewust buiten? De fotograaf bepaalt dit van tevoren, de uitvoering ervan wordt echter ter plekke bedacht. “De foto heb ik in mijn hoofd al gemaakt, ik hoef alleen nog maar af te drukken”, aldus Ruud.

Dat het standpunt niet altijd de makkelijkste positie is, blijkt wel uit een van Ruuds verhalen. Bij het inhijsen van een nieuwe brug in Kampen vond Ruud dat hij op de achterkant van de kraan moest plaatsnemen om het juiste plaatje te schieten. De kraan mocht niet op de foto, vandaar dat hij al leunend over de rand zijn vizier richtte op de brug. Via de portofoon stond Ruud in contact met de machinist. Na een aantal verzoeken om de kraan meer te draaien, kon hij zijn beoogde foto maken. Met een spectaculaire actiefoto als resultaat. Voldaan verlaat Ruud de bouwplaats, op weg naar de volgende opdracht.

Maakt u onze XL?

Werkt u aan een project waar u trots op bent? Laat u uw project graag zien aan vakgenoten? Draait u uw hand niet om voor het schieten van een mooi kiekje? Mail dan uw bouwfoto naar de redactie van Cobouw! De redactie kiest wekelijks de beste foto’s en publiceert deze op de XL-webpagina.



Naast de bouw fotografeert Ruud nog veel meer. Een overzicht van zijn werk vindt u op www.ruudploeg.nl/.

Reageer op dit artikel