nieuws

Sociëteit wil het anders doen dan gevestigde orde

bouwbreed 53

Sociëteit wil het anders doen dan gevestigde orde

Ouder dan veertig mogen de leden van de Jonge Bouw- en Vastgoed Sociëteit Achterhoek bij hun aanmelding niet zijn. De leden willen een eigentijdse visie ontwikkelen op hun werk door onderling kennis en ervaring uit te wisselen. “Wij willen het anders doen dan de gevestigde orde”, zegt Roy Seggelinck, commercieel manager van Mombarg Beton uit Ulft en sponsor van de JBVA.

Mombarg Beton is specialist in onder andere prefab betonnen kelders en prefab bouwelementen. De sociëteit is deels een middel om deze producten onder de aandacht van de regionale markt te brengen, zegt Seggelinck. Maar zijn lidmaatschap heeft ook alles te maken met liefde voor het vak.

Vaste onderdelen van het sociëteitsprogramma zijn het bezoeken van een bouwproject in de regio en een jaarlijkse studiereis. Recentelijk bezochten de leden de zojuist voltooide Merkez-moskee in Doetinchem, bijzonder door zijn architectuur en ongewoon vormgegeven minaret en het nieuwe onderkomen van energienetbeheerder Liander in Duiven met een BREAAM-score van 87,4 procent. Deze maand staat een tweedaagse studiereis naar Rotterdam op het programma.

Nadruk op leeftijd

De sociëteitsleden vertegenwoordigen uiteenlopende beroepsgroepen. “Er zitten aannemers bij, ontwikkelaars, landschapsarchitecten, advocaten, notarissen, provincieambtenaren en bankiers. Allemaal hebben ze op een of andere manier iets met de bouw of vastgoed te maken. Vooral mensen van het managementniveau en hoger. We proberen vanuit elke discipline iemand te hebben met een specialisme dat iets toevoegt aan het geheel.”

Wij bemerken een verschil in opvattingen tussen jongeren en ouderen

Veel nadruk ligt op de leeftijd van de leden. Seggelinck: “Wij bemerken in onze branche toch een verschil in opvattingen tussen jongeren en ouderen. Met dit initiatief proberen we jonge mensen te stimuleren dingen te delen. Van elkaar te leren, elkaar mee te nemen in andermans denkwijze. Dit regionale initiatief verdient steun.”

En natuurlijk biedt de JBVA gelegenheid te netwerken. “Soms houd je daar een opdracht aan over. Maar dat is niet de grondgedachte, dat is meer een leuke bijkomstigheid, al ben je natuurlijk bij de club om naamsbekendheid voor het bedrijf te creëren.’’

Aanzien

Dankzij de sponsorbijdrage staat de naam van Mombarg Beton prominent op de sociëteitswebsite en krijgt het bedrijf een aparte vermelding bij de jaarvergadering. Sponsoren van de sociëteit genieten ook een zeker aanzien in de eigen streek. “Daarom breng ik graag naar buiten dat de JBVA bestaat en wij trotse sponsor zijn”, aldus Seggelinck.

Het sponsorbeleid van Mombarg Beton richt zich vooral op ondersteuning van lokale en regionale initiatieven. Seggelinck: “Ons doel is aansluiting zoeken bij de regio waarin we werken. Zo sponsoren wij ook een hardloopevenement en de Merkez-moskee. Onze medewerkers mogen meebeslissen waar het sponsorgeld heen gaat of de instanties en evenementen zelf aandragen. Dat is goed voor hun motivatie. Als bedrijf hoeven we er niet direct voordeel uit te halen.”

Reageer op dit artikel