nieuws

“Niet zo somberen over de klant”

bouwbreed Premium 2

“Niet zo somberen over de klant”

Maakt de bouwsector nu wat de klant wil, of neemt de klant wat de bouwer aanbiedt? Die vraag leverde flinke discussie op tijdens het Cobouw Café aan het eind van het congres over klantgericht bouwen in Almere. 

Neprom-directeur Jan Fokkema zat duidelijk in de caféstand. Met korte vragen en korte antwoorden leent het Cobouw Café zich niet voor een uitgebreid genuanceerd betoog. Fokkema voelde dat goed aan en nam stelling door de bouwsector op te roepen niet zo te somberen over de klantgerichtheid. “Ik geef de bouwsector een dikke 8. Het kan altijd beter, maar ik vind dat we in de bouw de klant al erg veel bij het proces betrekken. We zijn helemaal omgeslagen.”

Maar zijn puntige stellingname wekte wrevel bij andere deelnemers aan het debat. Vooral Rob Mulder van Vereniging Eigen Huis reageerde fel. “Als je denkt dat je de onvrede van de klant kunt wegredeneren dan zit je bij de verkeerde discussie”, brieste hij. “Het is een feit dat er stelselmatig veel fout gaat. Dan moet je niet zeggen: er gaat ook veel goed.”

Dat de vermeende klantgerichtheid van de sector voor veel gefronste wenkbrauwen zorgde, bleek ook uit de reacties van het publiek. “Het is mooi dat de gemiddelde waardering van de klant een 7 is, maar dat wordt pas gevraagd als het huis af is en de bouwer weg”, viel een cafébezoeker in. “Maar wat doet hij in het bouwtraject? Dat is belangrijk.” Fokkema bleef onbewogen bij alle kritiek. “De kwaliteit van wat we maken is over het algemeen fantastisch.”

Architect en kunstenaar Michel Huisman hekelde het klantdenken in de bouw. Die nadruk op berekenen en afvinken is de dood in de pot voor het bouwen van schoonheid, betoogde hij. “De bouwsector moet meer doen. Een bouwwerk moet empathie uitstralen. Dat is pas waarde.”

Yvonne van Mierlo van Blauwhoed kon zich daarin wel vinden. “We moeten de koper waarde geven waar hij zelf niet om heeft gevraagd. Ik zie dat we daarin stappen hebben gemaakt, maar de enorme vraag naar woningen doet dat teniet. We vallen weer terug in de oude patronen van productiedenken. De waarde van de kavel wordt weer leidend, en dat is een slechte zaak.”



Bouwbier, bitterballen, livemuziek, humor én interviews met lokale ‘bouwhelden’. Het Cobouw Café, de enige echte talkshow in de bouw, brengt verhalen tot leven en doet elke maand een andere regio aan.

De gastheren van Cobouw Café zijn Thomas van Belzen en Joost Zwaga.
Thomas van Belzen is politiek verslaggever, onderzoeksjournalist en auteur van het boek “Duurzaamheidsoorlog”. 
Joost Zwaga is vakredacteur economie en de drijvende kracht achter de Cobouw50.

Cobouw Café​ Agenda

Zwolle 
Datum: 11 mei 2016
Locatie: Hoofdkantoor ABN Amro, Grote Voort 123, Zwolle, aanvang 19.30 uur
Gasten: Nog niet bekend

Zoetermeer
Datum: 31 mei 2016
Locatie: Nog niet bekend
Gasten: Nog niet bekend

Speciale editie congres Ecobouw
Datum: 14 juni 2016
Locatie: Zuiderstrandtheater Den Haag
Gasten: Nog niet bekend

Wilt u ons Cobouw Café komen bezoeken dan kunt u zich hier aanmelden.

Wilt u dat wij naar uw dorp, provincie of stad komen? Neem dan contact op met Thomas van Belzen.
Telefoon: 06 – 53 86 67 93. Mail: t.v.belzen@cobouw.nl of meld u direct aan.



 

Reageer op dit artikel