nieuws

Dura Vermeer maakt weer winst

bouwbreed Premium 17

Dura Vermeer maakt weer winst
Dura Vermeer

Dura Vermeer boekte over het afgelopen jaar een nettowinst van 3,6 miljoen op een omzet van ruim 1 miljard. De winstmarge kwam daarmee uit op 0,34 procent. 

Veel te weinig, vindt bestuursvoorzitter Job Dura zelf ook. “We zijn nog niet tevreden. Zeker is dat we op deze marge niet structureel kunnen doorgaan. We moeten naar 2 à 3 procent. Hoelang dat nog duurt? In 2018, 2019 gaan we die kant op.” 
Wel tevreden is de bestuursvoorzitter dát Dura Vermeer weer winst maakt. Over 2013 en 2014 moest de Rotterdamse aannemer nog een verlies van in totaal 13 miljoen slikken, mede als gevolg van afboekingen op grond en reorganisatielasten. 

We moeten naar 2 à 3 procent.

“We zijn blij dat we winst hebben geboekt, maar vooral dat we een ommekeer hebben gemaakt”, zegt financieel-bestuurder Lowick Barg.  “We hebben stappen gemaakt om een grote ontwikkelaar te worden. Daar worden we nu voor beloond.” 
Hoewel hij een stuk optimistischer is over de marktomstandigheden dan een jaar geleden, zal het volgens Dura nog wel even duren voordat alle seinen in de bouw echt op groen staan – en de verdiensten voor de bouwondernemingen zullen toenemen. 
“De woningbouw is fors verbeterd,  er is meer perspectief. Tegelijkertijd moeten we niet doen alsof het overal even goed gaat. Als je geen ontwikkelposities hebt en niet in de Randstad actief bent, dan heb je het als woningbouwer momenteel nog steeds moeilijk.” 
Om nog maar niet te spreken over de wegenbouw. “Die markt valt momenteel erg tegen”, zegt de bestuursvoorzitter. “Er is nog steeds sprake van overcapaciteit, prijsdruk, afnemende infra-budgetten bij gemeenten en provincies.” 
Tegelijkertijd is het aan de bouw om de huidige overcapaciteit aan te pakken, vindt Dura. “Je kunt je afvragen hoeveel asfaltcentrales en mensen je nog nodig hebt.” 

Ernstige overcapaciteit op macro-niveau.

Barg is het daarmee eens, maar ziet wel een probleem. “Op macro-niveau ziet iedereen dat er ernstige overcapaciteit is. Maar wie gaat een deel van zijn activiteiten stoppen? Wij niet! En zo zullen andere bedrijven er ook over denken. Dat maakt de oplossing lastig.” 
Dura: “Uiteindelijk is het dus een kwestie van wie de langste adem heeft.  Maar dat de huidige situatie in de wegenbouw niet lang vol te houden is, staat voor mij vast. De lage prijzen zetten een rem op innovaties. Bovendien werkt het vechtrelaties met opdrachtgevers in de hand. Dat moeten we proberen te voorkomen.”

Reageer op dit artikel