nieuws

‘Kinderen laten ontdekken dat schilderen niet vies is’

bouwbreed Premium

In Appeltern werd deze week het startsein gegeven voor de 12de Techniekwedstrijd voor basisscholieren in het Rivierengebied. Onder de sponsoren van het jaarlijkse evenement dat jongeren interesse voor technische beroepen wil bijbrengen, bevinden zich diverse bedrijven uit de bouwsector. Een ervan is de Schilderscool voor de regio Dordrecht, Geldermalsen en Amersfoort. ‘‘De Techniekwedstrijd is een goede gelegenheid om te laten zien dat schilder een mooi beroep is’’, zegt woordvoerder Suzeriek Hoelen.

Schilderen vies? Dit vooroordeel, dat bij veel kinderen leeft, sneuvelt al snel als de deelnemers eenmaal met kwast en verf aan de gang gaan om hun ontwerpen op kleur te brengen. ‘‘De wedstrijd doet een beroep op hun creativiteit in de breedste zin. De kinderen ontdekken dat het leuk is om samen iets te maken. Ze vinden het heerlijk om te timmeren, te schilderen of te rommelen met een elektromotortje’’, aldus Hoelen.

Precies dat doel stond de bedenkers van de Techniekwedstrijd – de Kamer van Koophandel en enkele individuele bedrijven – voor ogen. Kinderen denken als het over hun toekomst gaat vooral aan een baan achter een computer. Werk met een technische achtergrond, zoals bijvoorbeeld in de bouw, is niet populair, want dat heeft de naam dat het zwaar is, saai en nog vies ook. De opdrachten die de scholieren voor de wedstrijd moeten maken proberen het tegendeel te bewijzen. Met succes, stelt Hoelen.

Het thema van de Techniekwedstrijd verschilt van jaar tot jaar. ‘‘De ene keer moeten de leerlingen een oeververbinding bedenken en daarvoor een ontwerp inleveren; dat mag een brug zijn, maar ook een tunnel of een veerpont. Ze hebben zich al eens beziggehouden met het Huis van de Toekomst. En met windmolens. Vorig jaar konden ze zich uitleven in het bedenken van wagens voor het fruitcorso. Dit jaar vragen we ze een tuin te ontwerpen met daarin minstens drie gebouwde objecten.’’

De Schilderscool sponsort de wedstrijd financieel, in natura door het beschikbaar stellen van materialen én mankracht te leveren voor de organisatie. De voorbereidingen kosten veel tijd, vertelt Hoelen: er moet een thema worden bedacht, scholen moeten worden gepolst over hun deelname, er is een startmanifestatie, een slotmanifestatie en een prijsuitreiking.

Gemiddeld doen zo’n duizend basisschoolleerlingen per jaar mee aan de Techniekwedstrijd. Maar of het evenement ook beantwoordt aan het doel en kinderen daadwerkelijk belangstelling voor een technisch beroep bijbrengt, is moeilijk vast te stellen. Hoelen: ‘‘Hoe kun je meten of de keuze van kinderen die de technische kant uitgaan is gebaseerd op deze wedstrijd? Dat is heel lastig. Door de crisis is het schildersvak eenbeetje buiten beeld geraakt. De behoefte aan schilders trekt voorzichtig weer aan; de bedrijven beginnen ons weer te bellen of wij een leerling voor hen hebben. De Techniekwedstrijd blijven steunen is voor ons een manier om die leerlingen binnen te krijgen.’’

Reageer op dit artikel