nieuws

Herstel van walmuur mogelijk zonder bouwkuip

bouwbreed Premium

Herstel van walmuur mogelijk zonder bouwkuip

De walmuren van de Krom Boomssloot en de Recht Boomssloot in Amsterdam kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. De vestiging Amsterdam van Witteveen+Bos bedacht er een plan van aanpak voor dat zonder bouwkuip is uit te voeren.

Een smalle straat scheidt de huizen van het water van de Krom Boomssloot. De breedte is zo klein dat de walmuren niet op de gebruikelijke manier te vervangen zijn. Een bouwkuip, waarvoor damwandprofielen in de bodem worden geslagen of getrild kan flinke schade opleveren aan de bebouwing langs het water. Die kan nog groter uitvallen bij bemaling van de bouwkuip en als de damwanden weer worden verwijderd.

Alternatief

De ingenieurs van Witteveen+Bos bedachten in opdracht van de gemeente Amsterdam een alternatief met een constructie achter de bestaande walmuur aan de zijde van de panden. Zodra die gereed is, wordt de bestaande walmuur weggehaald. De voorzetconstructie bestaat uit 22 meter lange buispalen en 8 meter lange damwandprofielen die trillingsarm in de bodem worden geschroefd en gedrukt, aldus Barbara Dopper die namens het ingenieursbureau het project leidt. De buispalen rusten op de tweede zandlaag. Hieraan worden ankerdrukpalen gekoppeld die als schoorpalen de combiwand in de bodem fixeren. De gemeente koos voor deze aanpak, omdat het werk zonder tijdelijke bouwkuip is uit te voeren boven de grondwaterstand.

Gebr. Van ’t Hek Funderingstechnieken voert dat werk met HDB Civiel uit vanaf pontons. De funderingsmachine kwam via de weg naar de locatie. De chauffeur moest vanaf de Nieuwmarkt achteruit door de Korte Koningsstraat naar de Krom Boomssloot rijden. Daar reed hij de machine het ponton op. Vanwege de geringe doorvaarthoogte onder de bruggen kon het materieel niet op z’n plek worden gevaren. De meeste materialen komen wel naar de bouwplaats via de grachten.

Schort

De combiwand blijft met de schoorpalen in de bodem zitten. Deze constructie krijgt een gording met een stalen plaat. Op deze constructie komt een prefab betonnen schort van Bestcon waarop een bakstenen bekleding wordt gemetseld. De bovenkant van de schort wordt afgewerkt met een natuurstenen deksteen. Op die manier wijkt de aanblik van het resultaat niet af van wat er eerst was.

Gegevens over de ruim honderd jaar oude walmuur waren moeilijk te vinden. Zo kregen de ingenieurs geen informatie over bijvoorbeeld de plek van de houten palen die de walmuur stutten. “En dat kon weer heel vervelend uitpakken bij het drukken van de combiwand”, zegt Dopper. Een duiker stelde de precieze plek van de palen vast. Aan de hand van die bevindingen is het palenplan gemaakt.

Damrak

Witteveen+Bos paste deze methode eerder toe bij de renovatie van 160 meter kademuur van het Damrak tussen de Nieuwe Brug en de Oudebrugsteeg, een werk in het kader van de Noord-Zuidlijn. Met een breedte van 25 meter bood het Damrak voldoende werkruimte, al is het weer wel het drukste tramknooppunt. Met deze ervaringen stelde het bureau de aanpak voor de Krom- en Recht Boomssloot voor. Aan dat project ging meer dan een jaar voorbereiding vooraf. Een aantal constructeurs was aanvankelijk niet overtuigd van het welslagen, ook al was de vervanging van de kademuur van het Damrak vlekkeloos verlopen.

Het werk aan de Krom Boomssloot begon 4 januari; de oplevering staat gepland voor juli. Daarna wordt de walmuur van de Recht Boomssloot onder handen genomen.

Reageer op dit artikel