nieuws

‘Documentaire over vergeten getto is belangrijk project’

bouwbreed

‘Documentaire over vergeten getto is belangrijk project’

‘Het vergeten getto’ is de titel van een documentaire over een ontbrekend stukje geschiedschrijving over de holocaust. De documentaire wordt gemaakt door Saskia van den Heuvel, die voor diverse omroepen werkt. In haar film vertelt zij over Asterdorp in Amsterdam Noord, het ‘vierde getto van Amsterdam’. Bouwbedrijf M.J. De Nijs en Zonen uit Warmenhuizen is via crowdfunding een van de sponsoren.

Van den Heuvel werkt al drie jaar aan de documentaire. Ze kwam het verhaal over het Asterdorp in de Tweede Wereldoorlog toevallig op het spoor. Na intensieve research kreeg zij bewijzen boven tafel die ervoor zorgden dat het dorpje werd erkend als vierde jodengetto van Amsterdam.

De filmmaker ging in Nederland, de Verenigde Staten en Israël op zoek naar voormalige bewoners en liet hen hun verhaal vertellen. Het bleek dat ook zij tal van vragen hadden over Asterdorp, dat voor velen nog steeds een blanco puzzelstukje was. Een van hen vertelde dat zelfs in Joodse kringen veel mensen niet van het bestaan op de hoogte waren.

Voor de film werden in Nederland en Israël huizen van Asterdorp nagebouwd. Overlevenden vertellen wat ze daar meemaakten. Het Joods Historisch Museum, Herinneringscentrum Westerbork en het NIOD vinden de film van grote waarde en willen hem in hun programmering opnemen.

Het delicate onderwerp weerhield bouwbedrijf De Nijs niet van een financiële donatie. Casper Schouten, legal controller bij De Nijs: “Wij realiseren een aantal projecten in Amsterdam Noord, niet ver van de locatie waar dit verhaal zich afspeelt. Daarom betekent de film iets voor ons en willen wij hem steunen. In het verleden hebben we trouwens ook gewerkt in opdracht van de Liberaal Joodse Gemeente en heel recent nog aan het Shoahmuseum.”

De donatie is conform het sponsorbeleid van De Nijs. “Wij geven regelmatig aan goede doelen”, zegt Schouten. Stelregel is dat alleen initiatieven die een raakvlak hebben met de activiteiten van het bedrijf in aanmerking komen voor een bijdrage. De bijdrage moet ook passen binnen het vastgestelde budget. De directie beslist welke doelen worden ondersteund.

Schouten geeft een voorbeeld: “Wij bouwen nu een appartementencomplex in de nieuwe wijk Houthavens in Amsterdam. Een aantal scholen dat daar wordt gevestigd, schreef een project uit. Hierin leren leerlingen hun nieuwe omgeving ontdekken. Dat initiatief ondersteunen wij. Wij organiseren ook een excursie en laten zien hoe je een gebouw realiseert. Een bedrijf moet zich rekenschap geven van de omgeving waarin het functioneert.’’

Dat maakt ook duidelijk waarom het bouwbedrijf in de vestigingsplaats Warmenhuizen een trouwe sponsor is van sportclubs en een instelling die vakantie-activiteiten organiseert voor kinderen.

De bouwer laat zijn maatschappelijke betrokkenheid ook zien met het sponsorschap van de Ride for the Roses, een benefiet fietstocht waarmee geld wordt ingezameld voor het KWF.


Op de foto: Historisch Centrum Amsterdam Noord

 

Reageer op dit artikel