nieuws

Palenwoud onder stabiliteitswanden houdt Amstel Tower recht overeind

bouwbreed Premium

Palenwoud onder stabiliteitswanden houdt Amstel Tower recht overeind
Ronald Bakker

Met een dicht palenwoud recht onder de stabiliteitswanden, spaarde IMd poeren en funderingsplatenblokken uit voor de 103 meter hoge Amstel Tower. Daardoor kon een kostbare bouwput achterwege blijven.

De woontoren met een hotel in de plint verrijst pal naast het Amstelstation, op een bodem die vlak voor de oorlog een paar meter is opgehoogd met zand. Constructeur IMd heeft alles in het werk gesteld om de constructie van de toren zo te ontwerpen dat er niet onder het oorspronkelijke maaiveldniveau hoeft te worden gewerkt.

Een ondergrondse parkeergarage onder de toren komt er niet, er zijn alleen bergingen nodig voor de woningen en ruimtes voor installaties. Maar die kunnen best tussen de wanden van de kern en de dwarswanden worden ondergebracht, die voor de krachtsafdracht en de stabiliteit zorgen. Op die manier hoeft er weinig grond te worden afgegraven en zijn er geen dure damwanden nodig, maar kan in open ontgraving worden gewerkt. Dat scheelt opdrachtgever Provast meer dan een half miljoen euro.

Om geen constructiehoogte te verliezen aan poeren of funderingsblokken was het daarvoor wel nodig om de funderingspalen precies onder de wanden van de kern en de twee dwarswanden te positioneren die de krachtsafdracht voor hun rekening nemen, legt constructeur Mischa Andjelic van IMd uit. 
Probleem is dat de bodem in deze hoek van de hoofdstad nog minder draagkrachtig is dan elders. De tweede zandlaag is nauwelijks aanwezig, dus de palen moeten doorgezet tot de derde zandlaag die pas 46 meter onder maaiveld begint.

Een zoektocht naar geschikte funderingspalen volgde, want er zijn flink wat palen nodig en die moeten er maar net allemaal onder passen. Andjelic: “De punten van Vibropalen mogen bijvoorbeeld niet te dicht bij elkaar zitten. Dat zou tot een heel complex palenplan leiden met uiteenlopende schoorstanden. En als er een keer een paal zou mislukken was er eigenlijk geen plek om een nieuwe aan te brengen.” 

Palenplan

Tubexpalen hadden datzelfde probleem, waarbij nog het reële gevaar kwam van beschadiging door grondverdringing tijdens de uitvoering. Door het gevaar van veel groutspoil als een paal in een groutkolom terecht zou komen, zou de kwaliteit van de palen bovendien lastig zijn te monitoren. 
Uiteindelijk kwamen Andjelic en collega’s uit bij prefab betonpalen. Die zijn niet in lengtes groter dan 38 meter te produceren, maar Voorbij en adviseur Geomet deden eerder al ervaring op met een koppelsysteem uit Finland. Daarbij worden twee prefabpalen met ingestorte staalplaten gekoppeld en momentvast verbonden met stalen pinnen. Zo zijn in Overhoeks eerder al met succes palen van circa 60 meter lengte naar de derde zandlaag geslagen. 
Voor de Amstel Tower volstaan iets kortere palen van 51 meter. Het onderste stuk is 37 meter, het bovenste deel 14 meter.

De palen met een doorsnede van 50 bij 50 worden op hart-op-hart afstanden van 85 centimeter in de grond geslagen. Dat betekent dat er slechts 35 centimeter tussenruimte is. De palen worden de eerste 30 meter voorgeboord met een avegaar. Daarna worden ze verder geslagen met een 18 tons heiblok.

Dat levert herrie op voor de omgeving, maar de overschrijding is beperkt door voorboren en valt binnen de normen. Zodra er dicht langs het spoor wordt gewerkt, moet er continu worden gemonitord dat de rails niet verzakken.

De palen worden 1:40 schuin weggeheid, zodat ze elkaar bij de punten minder in de weg zitten en de verdichting van het zandpakket plaatselijk minder is. Via een ingestorte buis die door de koppeling loopt, kunnen de palen na aanbrengen worden doorgemeten om te controleren of ze niet te krom zijn weggelopen.

Sinds twee weken is Voorbij bezig met het aanbrengen van de palen. Voor de toren worden ruim tweehonderd exemplaren van 50 vierkant geplaatst, voor de laagbouw van het hotel volstaan iets slankere palen. Maar ook die gaan tot de derde zandlaag, om zettingsverschillen tussen de twee bouwdelen te voorkomen.

Andjelic: “De palen zitten zo dicht op elkaar, het zijn bijna massieve wanden geworden die doorlopen tot de 6 meter in de derde zandlaag. Als je het zo bekijkt, hebben we de Amstel Tower eigenlijk neergezet op een reusachtige fundering op staal.”

De palen met een doorsnede van 50 bij 50 worden op hart-op-hart afstanden van 85 centimeter in de grond geslagen.

Reageer op dit artikel