nieuws

‘Het innovatieve karakter van dit bedrijf spreekt me aan’

bouwbreed Premium

‘Het innovatieve karakter van dit bedrijf spreekt me aan’

Harald de Graaf (50), de nieuwe algemeen directeur van FiberCore Europe, begon zijn eerste werkweek meteen goed. Hij zag op 9 januari hoe in sluis III van het Wilhelminakanaal in Tilburg de grootste composietdeuren ter wereld, gemaakt door FiberCore, ingehesen werden.

De Graaf is afkomstig van Cargotec, waar hij onder meer executive vice president Cranes and Terminal Projects was. FiberCore ontwerpt en produceert bruggen en sluisdeuren van composiet voor de civiele sector.

Vanwaar deze overstap?

“FiberCore is een heel mooi jong bedrijf – het bestaat pas acht jaar – dat in korte tijd hard gegroeid is. Wat me aansprak is het innovatieve karakter. Dat is wel doorslaggevend geweest. Composiet is nog niet zo bekend, maar ik verwacht dat het naast staal en beton het derde constructiemateriaal gaat worden in de bouw en infra. De toepassing van composiet maakt dit bedrijf uniek. Daarmee kun je je onderscheiden.”

Wat maakt u geschikt voor deze functie?

“Ik heb altijd in bouwgerelateerde bedrijven gewerkt, zoals in de liftenbranche en in de bouw van geautomatiseerde containerterminals, en altijd in managementfuncties. FiberCore gaat naar grotere projecten en meer projectmatige werken. Ook daar heb ik veel ervaring mee.”

Wat gaat u doen?

“Dit bedrijf is een groeiparel, dat vorig jaar tweeënhalf keer groter is geworden. Dat is een mooie opstap voor verdere groei. Maar het is ook nog een jong bedrijf. We zijn nu in een nieuwe fase beland. Ik ga FiberCore professioneler maken, meer structuur aanbrengen, processen beter beheersen en kijken wat we internationaal kunnen doen. Het is een informeel bedrijf, dat blijft ook zo. We blijven ook creatief en innovatief, maar je moet toch op een andere manier te werk gaan en nog klantgerichter worden.”

Wat wilt u bereiken in een paar jaar tijd?

“De schaal van het bedrijf moet toenemen om grote projecten beter op te kunnen vangen. Mijn doel is ook om de acceptatie van composiet in de bouw verder te helpen. Nu wordt composiet vaak nog niet in een bestek genoemd. Dat is een proces, maar je kunt wel wat doen aan promotie. Verder ga ik over de grenzen kijken om de afzetmarkt in het buitenland te vergroten. Als we ons in het buitenland meer profileren, kunnen we ook meer groeien.”

In uw vorige banen heeft u veel buiten Nederland gewerkt. Wat heeft u daarvan geleerd?

“Het verruimt je blik en maakt het makkelijker om te communiceren. Ik heb tien jaar in het buitenland gezeten: in Italië, België en Ierland, hoofdzakelijk voor Scandinavische bedrijven. Daardoor kun je cultuurverschillen beter inschatten. Dat neem je wel mee.”

Reageer op dit artikel