nieuws

Palfinger bouwt elektrische kraan op rupsen

bouwbreed

Palfinger bouwt elektrische kraan op rupsen

Wagenborg wilde een volledig elektrisch aangedreven compactkraan op een rupsonderstel. Palfinger Nederland, VDA-Konstruktie en Gouda Geo-Equipment hielpen met de ontwikkeling van dit materieel.

Palfinger Nederland past zijn autolaadkranen wel vaker toe in bijzondere constructies, zegt Gerco Windhorst, productspecialist van het bedrijf uit Zoeterwoude. Het eisenpakket van Wagenborg was naar zijn mening extra bijzonder door onder meer de lage doorrijhoogte van 2,3 meter. Mede daardoor moest de gekozen kraan worden aangepast voor deze toepassing.

De 27 ton/meter kraan heeft een kraanbasis die veel wordt toegepast bij offshore kranen. Een op maat gemaakt mechanisme kantelt de kraan in de transportpositie in de constructie van het onderstel. Dat levert een hoogte op van in totaal 2320 millimeter. De machine is 2400 millimeter breed zodat deze in een gesloten voertuig kan worden vervoerd.

Ook de aandrijving van de combinatie is volgens Windhorst bijzonder. “Deze is volledig elektrisch.” Een hoogfrequent­lader voedt de accu’s die in het chassis zijn gemonteerd. Wagenborg zet de machine in op locaties waar conventionele kranen door hun afmetingen niet terecht kunnen.

UItschuifbaar

Palfinger levert de kraan onder het typenummer PK 27002 SH. De kraan is viervoudig hydraulisch uitschuifbaar en heeft een eveneens viervoudig hydraulisch uitschuifbare fly-jib van het type PJ 080. De kraan heeft standaard een hydraulisch bereik van 12,4 meter. Inclusief fly-jib komt het totale hydraulische bereik op 25 meter. De kraan is voorzien van een hydraulische lier met een capaciteit van 2500 kilo. De Synchronised Rope Control van Palfinger compenseert automatisch de kabellengte van de lier wanneer de kraanarm in- of uitschuift. De afstand tussen de kopschijf en het haakblok blijft daardoor constant. De lier hoeft dus niet meer gelijktijdig te worden bediend met andere kraanfuncties.

Voor meer hijscapaciteit in combinatie met de fly-jib is de kraan uitgerust met Palfingers Dual Power Systeem. Met een niet volledig uitgeschoven kraanarm kan de fly-jib zwaarder worden belast. Het trillingsdempingssyteem die de fabrikant levert onder de noemer AOS, onderdrukt eventuele trillingen die bij gewoon kraangebruik kunnen ontstaan zodat de last nauwkeuriger kan worden gepositioneerd. De PK 27002 SH is uitgevoerd met Palfingers nieuwe radiografische afstandbesturing PALCom P7. In combinatie met het Rexroth ventielenblok zorgt deze, volgens Windhorst, voor een zeer geavanceerde en soepele bediening van de kraan. Het rupsonderstel wordt ook via de PALCom P7 bediend, waardoor deze zeer precies en met een zeer lage, controleerbare snelheid is te manoeuvreren. Het Palfinger HPSC stabiliteitsbewakingssyteem garandeert in elke positie van de steunpoten een maximale hefcapaciteit en stabiliteit.

Gouda Geo-Equipment leverde het complete rupsonderstel. De stalen rijplaten zijn voorzien van beschermplaten uit polyurethaan om beschadigingen aan het wegdek te voorkomen. Windhorst noemt dit materiaal ‘extreem slijtvast’.

Het laat volgens hem geen slipsporen achter en maakt weinig lawaai tijdens het rijden. De brede rijplaten van het rupsonderstel reduceren de gronddruk van het rupsvoertuig aanzienlijk, zegt Windhorst. De machine kan daardoor volgens de ontwerpers en de bouwers ook op moeilijke (bouw)terreinen goed uit de voeten.



projectgegevens

Opdrachtgever: Wagenborg
Bouwers: Palfinger Nederland, VDAConstructie, Gouda Geo-Equipment
Capaciteit: 27 ton/meter
Hydraulisch bereik: 25 meter
Transporthoogte: 2320 millimeter



 

Reageer op dit artikel