nieuws

Geluidswal A10 hergebruikt in Friese bedrijfsloods

bouwbreed Premium

Geluidswal A10 hergebruikt in Friese bedrijfsloods
Persbureau Noordoost/Alex J. de Haan

Betonelementen uit de geluidswal van de A10 bij Amsterdam krijgen een tweede leven in Akkrum. 
Dam Beton bouwt met tweehonderd blokken van elk 8,5 ton een stevige muur voor een nieuwe productieloods.

Kostenbeheersing is onze troef

De geluidswal moest wijken vanwege de verbreding van de ringweg van Amsterdam. De sloper, die de betonnen elementen had gedemonteerd, bood Dam Beton aan om ze over te nemen. “Wij doen veel in keerwanden en ander beton, zowel nieuw als gebruikt. Dat het sloopbedrijf bij ons aanklopte, was eigenlijk wel logisch”, legt Henk Dam junior uit.

De kantige en dikwandige betonelementen zijn voorzien van een stevige wapening en de kwaliteit van het beton is zeer hoog. “De blokken passen perfect in onze plannen voor een nieuwe productieloods. De afmetingen van de ruimte hebben we aan het beschikbare materiaal aangepast”, vertelt Henk Dam senior. Met het hergebruik wil de onderneming uit Akkrum de kosten drukken en de CO 2-uitstoot van het bedrijf laag houden. “Dit project is nu misschien uniek, maar we verwachten dat de bouwsector in de toekomst veel meer op deze manier gaat kijken naar hergebruik van materiaal.”

Hol van binnen

De betonnen elementen zijn hol van binnen. Met heftrucks en telescoopkranen zijn ze horizontaal geplaatst en vervolgens gestapeld tot een hoogte van 9 meter. De nieuwe hal meet 90 bij 50 meter en heeft een nokhoogte van 15 meter. De fundering is in eigen beheer gemaakt en berekend door ‘buurman’ Knol Akkrum. “In de bouwtijd zit geen winst”, benadrukt Henk Dam junior. Het stapelen is een precisiewerkje. Met behulp van een laser worden de openingen exact op elkaar gelegd. De holle ruimtes worden met beton volgestort. Vanuit een hoogwerker worden per vak tien stuks wapeningsstaven van boven naar beneden door het zachte beton gestoken. Die rusten op houten tussenschotten. In totaal gaat het om tien ton wapeningsstaal.

Klimaatbeheersing

“De muren zijn 80 centimeter dik, waardoor extra isolatie overbodig is.” Aan de binnenkant van de muren is meteen ook de verankering van de kraan- en kubelbanen vastgezet. In totaal komen er vier kraanbanen. De loods krijgt een spantwerk van grotendeels gebruikt staal. Damwandbeplating met gerecycled isolatie­materiaal dient als dakbedekking. Vader en zoon Dam wachten in eerste instantie met de investering in klimaatbeheersing. “De banen en mallen worden verwarmd met behulp van een grondwaterpomp. Het uithardende beton geeft ook warmte. De gevraagde productiesnelheid bepaalt uiteindelijk hoe warm we de loods moeten stoken.” In de nieuwe hal worden straks geprefabriceerde betonelementen zoals keerwanden en heipalen geproduceerd. “Op dit moment doen we deze werkzaamheden nog niet, of buiten. Dat is niet ideaal, vooral ‘s winters niet.”

Extra banen

Marges in handel verdwijnen

 De uitbreiding van de productie moet voor tien extra banen zorgen. Dam Beton wil tussenschakels uit de markt halen door zelf te voorzien in verschillende werkzaamheden. “De marges in de handel verdwijnen. Voor behoud van arbeidsplaatsen moet je nieuwe paden bewandelen.”

De productiecapaciteit van de betoncentrale naast de loods, die vorig jaar in gebruik is genomen, ligt op 250 kubieke meter per uur. Vorig jaar was de totale productie zo’n 25.000 kuub beton. Met de uitbreiding hoopt het bedrijf op jaarbasis te groeien naar een verwerking 100.000 kubieke meter beton.

Belangrijkste markt

Op dit moment is de agrarische sector de belangrijkste markt voor Dam Beton. Met de nieuwe hal worden meer opdrachten uit de bouwsector, industrie en overheid verwacht. De prefab producten worden voornamelijk afgezet in de Benelux en Duitsland. De nieuwe loods moet eind februari, na een bouwtijd van drie tot vier maanden, klaar zijn.

Reageer op dit artikel