nieuws

Rampkranen Alphen bijna stabiel

bouwbreed

Rampkranen Alphen bijna stabiel

Het weer werkte de afgelopen dagen niet mee, maar Mammoet en Hebo zijn bijna klaar met het stabiliseren van de omgevallen kranen in Alphen aan den Rijn.

“Eerst waaide het hard, toen kwam de regen met bakken uit de hemel.” Volgens directeur Wiebbe Bonsink van Hebo waren de omstandigheden afgelopen dagen niet bevorderlijk voor de stabiliseringswerkzaamheden. “Donderdagmorgen stond het water nog 5 centimeter hoog in de Hooftstraat. Dan is het lastig om laswerk te verrichten.”

En gelast moest er worden, afgelopen dagen. Bijvoorbeeld om hijsogen op de pontons te bevestigen in de Oude Rijn. Daaraan zijn inmiddels de kettingtakels afgespannen die de kraanonderstellen fixeren aan de pontons. Maar er zijn ook zware staalprofielen net onder de kraanwielen gelast die over de rand van de pontons bungelen. En aan de wal vond flink wat laswerk plaats voor de stalen toren in de Hooftstraat die de krachten van de kraangieken moet overnemen. Bijvoorbeeld voor het maken van een punt waarop de lier aangrijpt die de krachten van de hijsdraad van de grootste kraan (700 ton) overneemt. Die draad stond sinds het ongeval op 3 augustus permanent onder spanning. Als Mammoet en Hebo hem zomaar zouden doorsnijden, zou het brugval volgens Bonsink het water van de Oude Rijn in glijden. Tot nu toe bungelt het dek half op de oever.

Zo hangt alles met elkaar samen in een complex evenwicht aan de oever van de Oude Rijn. Bij aanvang van de stabilisatie- en bergingswerkzaamheden vorige week sprak wethouder Tseard Hoekstra over een complex mikadospel. “Als je er één stokje uittrekt, kan zomaar de complete stapel bezwijken.”

Dat is nu voorkomen met de stabiliseringswerkzaamheden. Die maken het mogelijk voor de onderzoekers van de Inspectie SZW, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de verzekeraars, om de plek des onheils veilig te betreden. Zo hopen ze de laatste informatie te verzamelen die nodig is voor de reconstructie van de toedracht van het ongeval. Dat onderzoek zal begin volgende week plaatsvinden, waarna Bonsink verwacht in de tweede helft van de week te kunnen beginnen met de daadwerkelijke berging. Daarvoor voert Mammoet nog twee zware kranen aan en stuurt Hebo nog een drijvende bok naar de plek des onheils. Die hijsen gezamenlijk eerst de gieken weg en trekken daarna de kraanonderstellen terug op de pontons. De combinatie Mammoet en Hebo kreeg het werk, omdat die volgens de gemeente, de TU Delft en TNO veruit de meeste aandacht had voor de omgeving en veiligheid.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels